Vil du ligge i ske med din kollega?

06. maj 2013  |  HK Handel  |

En ekstra feltseng på enkeltværelser, overnatning på et billardbord og ufrivillig deling af dobbeltseng. Silvans sparekrav til medarbejdere på kurser har ført til flere ubehagelige situationer. HK HANDEL er gået ind i sagen, og tillidsrepræsentant Morten Wortziger er blandt dem, der har sagt stop.

I starten af 2012 indførte Silvan, at medarbejderne på obligatoriske kurser med overnatning skal dele værelse to og to. Ifølge HK HANDELs oplysninger har de ansatte ikke mulighed for at bestemme, hvilke kolleger de skal sove sammen med.

– Vores medlemmer har henvendt sig, fordi de ikke var tilfredse med forholdene, så selvfølgelig er vi gået ind i sagen. Det er ikke rimeligt at forlange af medarbejdere, at de skal forholde sig til at sove sammen med fremmede, når de har siddet på et tvungent kursus hele dagen, siger Kim Jensen, faglig chef i HK HANDEL.

Morten fra Silvan

Foto: Kasper Nybo

Medarbejdere fra forskellige varehuse, som aldrig har mødt hinanden før, kan ende på samme soveværelse.

HK HANDEL tillidsrepræsentanter i kædens butikker beretter om flere absurde konsekvenser af spareiveren: En medarbejder måtte tilbringe natten på et billardbord, fordi den tildelte sovekammerat snorkede sig højlydt gennem natten. En anden blev holdt vågen af værelseskammeratens dårlige mave. Endnu en oplevede at blive vækket midt om natten af en kollega, der var så beruset, at vedkommende efterfølgende blev bortvist fra virksomheden. Og endelig er der eksempler på, at medarbejdere måtte dele en dobbeltseng.

– Medarbejderne synes ikke, det er i orden. Jeg har hørt fra flere, der er mødt op til kurser og er blevet overraskede over, at de ikke kunne få et værelse selv. I nogle tilfælde drejede det sig om flere nætter, og andre igen blev nødt til at sove på feltsenge stillet op i enkeltværelser, fortæller Morten Wortziger, tillidsrepræsentant i Silvan i Gladsaxe.

Der fastsættes dato for arbejdsretssagen i maj måned. HK HANDEL forventer, at sagen kommer for Arbejdsretten til efteråret.

Hvordan ville du reagere, hvis du skulle sove i ske med en kollega?

Deltag i debatten på HK HANDELs Facebook-side - klik her.

Handel Tillidsrepræsentant