Offentligt ansatte frygter fyringer på lige fod med de private

07. maj 2013  |  HK Stat  |

Siden finanskrisen satte ind, er de offentligt ansattes oplevelse af tryghed i jobbet gået stejlt ned ad bakke. For det samlede arbejdsmarked ser det dog ud til, at usikkerheden er stagneret, viser årets medarbejdermåling fra konsulentvirksomheden Ennova.

Fyringsrunder og nedskæringer har sendt de offentligt ansattes jobsikkerhed på kraftigt tilbagetog i forhold til årene før den økonomiske krises indtog i 2008. Det viser det årlige European Employee Index, som udgives af konsulentvirksomheden Ennova. I målingen, som 5.600 danske lønmodtagere har deltaget i, dækker jobsikkerhed over oplevelse af tryghed i ansættelsen og syn på jobalternativer.

Målingen viser, at de ansatte i staten har oplevet en tilbagegang i jobsikkerheden på 7 point fra 72 point ud af 100 til 65 point. Værst ser det ud for kommunerne, hvor faldet er på 16 point; fra 76 til 60 point. I regionerne er jobsikkerheden gået 10 point tilbage til 63.

»Der er tale om det største fald i målingens 14-årige historie. Især i kommuner og regioner har de strittet folk ud. Og det har givet de ansatte et gevaldigt chok. Vi har aldrig set trygheden så lav i den offentlige sektor tidligere. De har været vant til, at man ikke blev fyret. Så på det parameter ligner de offentlige og private arbejdsmarkeder nu hinanden, siger Henrik Sørensen, partner i Ennova til Newspaq.

De privatansatte er i samme periode gået 14 point ned; fra 76 til 62.

Mens medarbejdere i den private sektor er hårdt ramt, anser rapporten faldet i de offentligt ansattes jobsikkerhed som udtryk for et decideret chok, fordi de har måttet vinke farvel til deres hævdvundne tryghed i ansættelsen.

I alt er jobsikkerheden faldet med 13 point siden finanskrisens udbrud i foråret 2008. Til gengæld konkluderer Ennova, at de danske lønmodtagere tilsyneladende er ved at ryste finanskrisen af sig. Det bratte fald i jobsikkerheden er nemlig stoppet: Siden 2012 er den faldet med mindre end ét point, viser dette års måling.

Stat Arbejdsmarked Fyret