HK-appel om servicejob i private virksomheder

08. maj 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Landets virksomheder skal udvise større socialt ansvar og oprette særlige servicejob til svage ledige. Samtidig skal jobcentrene have bedre muligheder for at yde en aktiv virksomhedsindsats, mener HK/Kommunal.

Åbn døren og opret pedeljob og andre servicejob til de ledige, der normalt står bagest i køen, når der ansættes medarbejdere. Sådan lyder appellen fra jobkonsulenternes fagforening, HK/Kommunal, til de private virksomheder.

Det danske arbejdsmarked er blevet så strømlinet og effektivt, at der ikke er plads til ressourcesvage arbejdsløse, der kæmper med andre problemer end ledighed. Derfor må danske virksomheder vise større samfundssind, lyder det fra næstformand i HK/Kommunal, Mads Samsing, i et større interview i Avisen.dk.

- Det private erhvervsliv skal løfte et større socialt ansvar i stedet for at tørre det af på kommunerne. Det kunne være små- og mellemstore virksomheder, der går sammen og etablerer fuldtidsstillinger på helt almindelige vilkår til de ledige, der ikke i øjeblikket kan finde fodfæste på arbejdsmarkedet, siger han.

Færre krav

Mads Samsing forestiller sig, at virksomheder opretter servicestillinger med pedel-funktioner, oprydning og rengøring, hvor der ikke er de samme krav til effektivitet og omstillingsparathed som på det øvrige arbejdsmarked.

Udspillet kommer som en direkte reaktion på en kritik fra Dansk Erhverv, der netop har klandret jobcentrene for ikke at sikre det rette match mellem de ledige og virksomhederne. Desuden kritiserer Dansk Erhverv jobcentrene for at mangle kendskab til virksomhedernes behov.

Ufrugtbart kontrolregime

Men det er slet ikke jobcentrenes opgave, siger Mads Samsing, der er træt af, at alle skyder på jobcentrene.

- Jobcentrenes primære opgave er at kontrollere, aktivere og vejlede. Opgaven er ikke først og fremmest den arbejdsformidling, som Dansk Erhverv efterspørger, siger Mads Samsing.

Han ser imidlertid gerne, at jobkonsulenterne får mulighed for at udnytte deres kompetencer mere aktivt. Men det kræver ifølge Mads Samsing, at man slipper for det nuværende kontrol- og dokumentationsregime, hvor 22.408 sider lovgivning styrer beskæftigelsesområdet.

- Der er en alt for rigid detailstyring af hele beskæftigelsesindsatsen. I stedet for, at arbejdsmarkedet skal komme til jobcentrene, er der behov for, at jobcentrene bliver mere aktive og bistår virksomhederne i, hvad deres kompetencebehov er, og hvordan man opnår varig beskæftigelse, siger han.

Kommunal Ledig Arbejdsmarked Ansættelse Jura