Tove fik sine ni måneders løn

08. maj 2013  |  Sydjylland  |  Carl Ancher Pedersen

HK/Privat sørgede for, at afskediget grafiker fik den fratrædelsesgodtgørelse, som hendes kontrakt gav ret til

Uden HK havde jeg været ilde stedt i forhold til min sag, siger Tove Erbs fra Vojens, efter at hun for nylig fik en fratrædelsesgodtgørelse fra sin tidligere arbejdsplads på ni måneders løn. Et godt plaster på såret, når man som 57-årig mister sit job efter 22 år.

Med HK/Privats mellemkomst lykkedes det at få arbejdsgiveren til at anerkende, at Toves oprindelige kontrakt og en tidligere husaftale fortsat var gældende. En kollega i samme situation havde valgt HK fra og var blevet overtalt til at fraskrive sig sine rettigheder over for sin tidligere arbejdsgiver. Hun fik ingenting.

Du har kun ret til tre måneder!

Man bør tænke sig god om, inden man vælger en billig fagforening.

Man bør tænke sig godt om, inden man vælger en billig fagforening.

Tove blev i 1990 ansat som reklametegner på Haderslev Ugeavis, der i 1994 – sammen med andre ugeaviser – blev overtaget af Berlingske Lokalaviser. Samtidig blev der indgået en husaftale med de ansattes organisation Grafisk Landsforbund (siden fusioneret med HK), der gav ret til en uges ekstra ferie og ekstra fratrædelsesgodtgørelse efter anciennitet ved afskedigelse. I 2007 overtog Det Berlingske Officin (nu Berlingske Media) aviserne, men de ansatte fik en skriftlig bekræftelse på, at deres kontrakter fortsat var gældende.

Krise og outsourcing af annonceproduktionen gjorde indhug i staben, og Tove blev som sidste AD’er sagt op 31 . januar 2012 på grund af nedskæringer – med seks måneders varsel og tre måneders fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærloven.

Tove undrede sig, da hun jo mente sig berettiget til ekstra ni måneders godtgørelse. Af samme årsag havde hun fravalgt at tegne en lønforsikring via HK.

– Mit seneste ansættelsesbevis henviste til min gamle kontrakt, som Berlingske Media dog ikke mente gjaldt mere. Desuden kunne de ikke finde de gamle papirer.

HK/Privat fik løst sagen

Med hjælp fra den nuværende og en tidligere tillidsrepræsentant lykkedes det at finde de gamle aftaler og kontrakter. Faglig konsulent Olai Sandholm i HK/Privat Sydjylland overtog sagen, der forgæves blev forsøgt løst med et lokalt møde mellem parterne i september 2012.

Et efterfølgende organisationsmøde i København 26. november endte dog med, at Tove fik sin godtgørelse efter den oprindelige kontrakt og husaftale. Berlingske Media kunne ikke dokumentere, at aftalen var sagt op med de aftalte seks måneders varsel – men det benyttede man nu lejligheden til.

Tove er lettet – og meget tilfreds med HK’s indsats.

– Jeg anerkender folks frie ret til at vælge fagforening, men man bør tænke sig om, inden man vælger en billig fagforening. Det kan i sidste ende koste dyrt. Der er jo en grund til prisforskellen, og en fagforening som HK har kapacitet til at køre en sag for én, når der er brug for det, siger hun.

Af Carl Ancher Pedersen