HK.dk logo

Callcenter sender borgerservice til tælling

13. maj 2013  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Jo flere opgaver, der forsvinder fra kommunerne, desto sværere får de ved at blive drevet effektivt, lyder det fra kommunalforsker. Borgerservicechefer frygter simpelthen for kommunernes fremtid, hvis endnu flere opgaver og sagsbehandling forsvinder til et fælles offentligt callcenter.

- Det bliver svært at opretholde borgerservice og i mine mørkeste tanker, så tænker jeg også, det efterhånden bliver svært at opretholde kommunerne. 

Sådan lyder det fra Jane Ussing, formand for Borgerservice Danmark, som kommentar til, at regeringen er langt i processen med at etablere et fællesoffentligt callcenter. 

Det er ikke mange måneder siden etableringen af Udbetaling Danmark drænede de kommunale borgerservicecentre for en lang række opgaver, indhold og medarbejdere. 

- Og hvis der etableres et statsligt callcenter bliver der endnu færre hænder til at opretholde en borgerservice, hvor de svage borgere personligt kan henvende sig. Vi får simpelthen problemer med at få vagtplaner til at hænge sammen med så få hænder. Man skal tænke på, at når vi skal medbetjene en borger til en ansøgning om boligstøtte, tager det 40 minutter, siger Jane Ussing.


Borgerservice skrumper

Jane Ussing frygter simpelthen for de svage borgeres retssikkerhed, når de ikke kan få den hjælp, de behøver. 

Ved etableringen af Udbetaling Danmark blev det netop understreget af de ansvarlige ministre, at svage borgere selvfølgelig skulle kunne møde op i de kommunale borgerservicecentre for at få hjælp. 

Men det seneste år har man set, hvordan kommunerne har lukket filialer og indskrænket åbningstiderne for at få vagtplanerne til at hænge sammen.

Standardkort er ikke nok

Og nu truer en lige så stor åreladning af medarbejdere. 

Jane Ussing frygter også, at retssikkerheden og den individuelle rådgivning går fløjten, når medarbejdere i et callcenter skal svare borgere ud fra standardkort – med standardsvar. 

- Der er altid detaljer i sager, som standardsvar ikke kan tage højde for.

Tørrer op hvor andre svigter

Og så ser hun også, at borgerservice – igen – må rydde op efter andre myndigheders mangler. 

Selv om det nu er seks år siden staten overtog skatten, så kommer der stadigvæk mange borgere i borgerservice med skattespørgsmål. Ligesom de også må klare mange henvendelser i sager, som Udbetaling Danmark egentlig skulle tage sig af. 

- Der er utroligt meget dobbeltarbejde, og det vil der være mange år frem.

Centralisering løser ikke noget

Kommunalforsker, Roger Buch er også meget skeptisk over for den øgede centralisering og fjernelse af opgaver fra kommunerne. 

- Det er som om centralisering er svaret på alle problemer i den offentlige sektor, men sagen er, at den øgede centralisering, som vi har set de seneste år, ikke er en succes. Kommunalreformen har ikke gjort borgerne mere tilfredse, og økonomisk har det bestemt heller ikke været en succes. 

Og hvis man fjerner mange af de simple opgaver og får endnu færre medarbejdere, så bliver det simpelthen umuligt for kommunerne at opretholde et rentabelt standardapparat. 

- Man udtømmer ganske enkelt kommunernes mulighed for at blive drevet effektivt. 

Staten skummer fløden

For konsekvensen er, at hele stabsapparatet med diverse støttefunktioner bliver relativt dyrere per medarbejder. 

- Derfor er spørgsmålet, hvem der høster gevinsten. De lokale stordriftsfordele forsvinder og er ikke længere mulige og i stedet bliver det staten, som høster stordriftsfordelen. 

Efter Roger Buchs opfattelse kommer der desuden en ekstraudgift, når man har dobbeltsystemer, fordi man åbner end nu dør til endnu en offentlig instans. 

- Borgerne skal alligevel i kommunen og vil forsøge at få svar på spørgsmål der, ligesom medarbejdere nødvendigvis må bruge resurser på at koordinere og samarbejde med den nye myndighed. 

- De reelle besparelser bliver ikke ret store og det bliver i hvert fald ikke kommunerne, som kommer til at høste dem. Tværtimod, lyder det fra Roger Buch 

Kommunal Arbejdstid Politik

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk