Tillidsrepræsentanterne fra Fællesmødet: NU ER DET NOK!

14. maj 2013  |   |  Helle Hjort Bremholm

Tillidsrepræsentanter fra Dansk Jernbaneforbund, HK Trafik & Jernbane, FO Jernbanedrift og AC DSB har 13. maj afholdt et fælles møde i Valby Medborgerhus om situationen i DSB og udtaler i den forbindelse følgende:

DSB er historisk set en virksomhed med meget store udfordringer, som har krævet et godt samarbejde mellem ledelsen og de faglige repræsentanter. Samarbejdet er forsvundet fuldstændig med den nye ledelsesstil. DSBs ledelse vil ikke samarbejde men diktere.

Vi erkender at det ikke er nogen let ledelsesmæssig opgave at skabe den nødvendige forandring, der på ny sikrer fokus på kerneproduktet – ”gode tog til alle”. Men ledelsen er godt på vej til at ødelægge en ellers god arbejdsplads med diktater, usikkerhed og frygt for jobbet. De ansatte – vores medlemmer, oplever pressede arbejdsdage, stress og underbemanding. Alt sammen serveret med en voldsom mangel på respekt for overenskomster og aftaler.

Ledelsen lever ikke op til medarbejdernes og deres faglige repræsentanters rimelige forventninger om gensidig respekt og tillid. Tværtimod sker alle nye tiltag uden reel dialog med medarbejderne. Vi forventer at virksomheden overholder indgåede aftaler og ansættelsesbetingelser.

I DSB har ledelsen skabt tvivl om hele samarbejdskulturen, og dermed siger de indirekte, at vi som samarbejdspart ikke er en del af løsningen – men en del af problemet. Kun gennem samarbejde og gensidig tillid kan ledelsens beslutninger kvalitetssikres og finde rodfæste i dagligdagen.

Vi kan ikke længere se på, at vores medlemmers tidligere gode arbejdsplads ødelægges, og at vores medlemmer mistrives i deres job.

Husk, det er lettere at udøve ledelse gennem frygt end omtanke og samarbejde. Vi har som tillidsrepræsentanter i DSB fået nok.

På den baggrund skal vi opfordre ledelsen til at besinde sig og udvise respekt over for især den del af virksomhedskulturen hvor samarbejdet med de faglige repræsentanter trækker i samme retning for at sikre DSB en rolle i den fremtidige jernbanedrift i Danmark.

Dirigenterne på mødet

Overenskomst Politik Ledelse Arbejdsmiljø