Nultolerance over for mobning er ikke nok

15. maj 2013  |  HK Kommunal  |  May Pedersen

Svensk forskningsprojekt viser, at der begås mange fejl i bestræbelserne på at forhindre mobning.

En del ledere fejer mobningsproblemer i deres virksomhed ind under gulvtæppet. Andre steder, hvor der faktisk er aktiviteter i gang, sander de til hos mellemlederne. Selvom der er planer og policy og de smukt føjer sig ind i kravene til systematisk arbejdsmiljøarbejde, bliver de liggende på hylden, når de først er lavet.

Det viser et forskningsprojekt fra Karlstads Universitet i Sverige, skriver Magasinet Arbejdsmiljø. Professor Margaretha Strandmark fremhæver på denne baggrund at det svenske social- og sundhedsvæsen ikke får det maksimale ud af bestræbelserne på at bekæmpe eller forebygge mobning.

Forskningsprojektet, der blandt andet er støttet med millionbeløb af AFA, den svenske arbejdsmarkedsforsikring, målte først, hvor mange der havde haft berøring med mobning inden for social­ og sundhedsområdet. Af de 1.500, der svarede, havde knap 19 pct. været udsat for mindst en negativ handling om ugen i det sidste halve år, 4 pct. var blevet di­rekte mobbet, mens 22 pct. havde været vidne til mobning.

Siden blev der foretaget dybdegående in­terviews med blandt andre chefer og mellem­ledere samt faglige repræsentanter og ar­bejdsmiljørepræsentanter.

Blandt de resultater, forskerne nåede frem til, er, at det ikke er nok at proklamere nulto­lerance over for mobning. Det skal forankres i organisationen og hos lederne, så alle kan se, at man mener det alvorligt. Og er skaden sket, skal man være indstillet på, at helingen kan tage lang tid, og at man ofte må have hjælp udefra til at arbejde med den del af r­ sagen, der gemmer sig i organisationen.

En hyppig fejl er, at man splitter en gruppe, hvor der er problemer. Med det opnår man i reglen kun, at problemerne spredes ud på endnu flere medarbejdere. Derfor er anbefalingen, at man finder ud af, hvad proble­merne skyldes, og lader det være udgangs­punkt for de handlinger, man vælger.

Margaretha Strandmark har blandt andet fremlagt forskningsresultaterne sidst i 2012 på et møde i NIVA – Nordic Institute for Ad­vanced Training in Occupational Health – der opererer under Nordisk Ministerråd.

Kommunal Arbejdsmiljø