Rådhuset i Halsnæs vil være klogt

16. maj 2013  |  HK Kommunal  |  Marie Begtrup

Et storstilet udviklingsprojekt af samtlige 400 medarbejdere på rådhuset i Halsnæs Kommune skal være med at sikre, at medarbejderne er de skarpeste knive i skuffen.

Fremover vil borgerne i Halsnæs Kommune muligvis opleve at blive fulgt ud til døren, når de har været til et møde på rådhuset. Sådan lyder i hvert fald et forslag til, hvordan rådhuset kan få et bedre image og blive et mere gæstfrit sted. Forslaget er kommet fra en medarbejder på en en-dags-workshop i denne uge, som samtlige cirka 400 medarbejdere har deltaget i hen over tre dage.

Workshoppens overskrift var tillidsreform, sammenhængskraft og en ny tilgang til service, og er en del af et to-årigt kompetenceudviklingsprojekt, der hedder "Det Kloge Rådhus". Det fortæller personalechef Kim Nissen:

- Over de seneste år har Halsnæs Kommune skåret hårdt i antallet af medarbejdere på rådhuset. Vi kan ikke bare blive ved med at bede de ansatte om at løbe stærkere og stærkere. Vi skal tænke service på en ny måde, og vores medarbejdere skal være de skarpeste knive i skuffen, siger Kim Nissen.

Tillidsreform og ny service

Sideløbende med projekt "Det Kloge Rådhus" vedtog byrådet i efteråret 2012 en lokal tillidsreform. Og netop den nye tilgang til service og tillidsreformen var afsættet for ugens workshops. Den nye tilgang til service handler om i højere grad at yde hjælp til selvhjælp frem for at løse et problem, og tillidsreformen sætter fokus på, hvordan man kan forenkle og afbureaukratisere ved at vise tillid frem for at kontrollere.

Medarbejderne møder nye kolleger

På workshoppen blev medarbejderne sat ved borde med kollega, de ikke kendte. Og for medarbejderne Lene Nielsen og Lone Kristensen var det givtigt:

- Det har været spændende at høre, hvad de andre kolleger laver, og hvordan vi kan bruge hinanden. Man opdager jo, at en problemstilling ofte berører flere områder, siger Lene Nielsen.

Ved det bord, hvor Lone Kristensen sad, talte de om opfattelsen af service:

- Den service, vi giver borgerne, er afhængige af, at vi også har en god intern service - forstået på den måde, at det skal være let at henvise en borger fra en afdeling til en anden, siger Lone Kristensen.

Fællestillidsrepræsentant Grete Nielsen nikkede til begge udsagn. Hun ser det som en gave, at ledelsen satser så meget på uddannelse af personalet.

Følger op om 100 dage

I løbet af workshoppen skulle medarbejderne finde sammen to og to og aftale et møde i den kommende tid, hvor de skal udvikle en idé til en forandring på rådhuset a la den med at følge borgerne til døren efter et møde. Efter 100 dage mødes alle medarbejdere i september og følger op på, hvad der er sket.

- De bliver ikke bedre til deres fag af at være til det her forløb, men de får mere viden om hinandens arbejde og bliver på den måde bedre til at løse opgaverne. Og de bliver dygtigere til at håndtere vores nytolkning af servicebegrebet, siger Kim Nissen.

Kommunal Kurser Kompetencer Karriereudvikling