HK.dk logo

Føler du dig stresset

17. maj 2013  |  HK Handel Hovedstaden

Hver femte dansker har hver dag symptomer på stress. De fleste er kvinder, og mange er ufaglærte. Vi har samlet et overblik over symptomer og guider til, hvordan du selv kan holde øje med risikoen.

Stress er ikke det samme som at have travlt. Stress er en tilstand med ubalance mellem krav og ressourcer over en længere periode. 

Man kan opdele stress i to typer:


Stress

Kortvarig stress:
Kortvarig, akut stress er normalt og gavnligt, og vi oplever den i pressede situationer - vores krop går i alarmberedskab. Løser vi situationen, eller har vi en forventning om, at vi kan løse den, falder alarmberedskabet, og kroppen slapper af igen. 

Langvarig stress:
Vedvarende, langvarig stress opstår, når stressende situationer og begivenheder ikke bliver løst og forsvinder, og den er skadelig. Kroppen bliver forhindret i at slappe af i uger, måneder og år. Langvarig stresstilstand kan føre til alvorlig sygdom eller forværring af sygdom. 

Genkend symptomerne på stress

Stress kommer forskelligt til udtryk. Et eller to symptomer er ikke ensbetydende med, at du er stresset, men kan du nikke genkendende til flere symptomer, er de hyppige, har de stået på mere end en måned, eller dukker de op i et bestemt mønster, bør du tage dem alvorligt. 

  • Fysiske symptomer på stress: 
    Træthed, hjertebanken og trykken/stikken i hjerteregionen, hovedpine, svedeture eller kuldefornemmelse, mave-og fordøjelsesproblemer, smerter i muskler, appetitløshed, hyppige infektioner, forværring af kronisk sygdom. Over tid kan de fysiske reaktioner øge risikoen for blandt andet hjertekarsygdomme, sukkersyge og infektionssygdomme. 
  • Psykiske symptomer på stress: 
    Ulyst og uoverkommelighedsfølelse, træthed, hukommelses- og koncentrationsbesvær, rastløshed, svært ved at slappe af og en følelse af indre uro, irritabilitet, humørsvingninger, tristhed og dårligt humør uden forklaring. Over tid kan de psykiske reaktioner føre til mere vedvarende psykisk lidelse som depression og angst. 
  • Adfærdsmæssige symptomer: 
    Søvnproblemer, nedsat motivation og engagement. Du bliver mere irritabel, opfarende, nærtagende og ubeslutsom, indesluttet, tavs eller omvendt utilfreds eller brokkende, socialt samvær nedprioriteres og fritidsaktiviteter droppes, øget forbrug af alkohol, kaffe og tobak.  

5 gode råd til at undgå stress: 

  • Lær dine symptomer og advarselstegn at kende, og reager på dem i tide. 
  • Vær bevidst om det, der belaster dig - både på arbejde og i familie- og fritidsliv. Du skal værne om og markere dine grænser.
  • Sig fra - og drop perfektionismen. Vær realistisk om, hvad du kan nå. Accepter at du ikke kan gøre alt perfekt. 
  • Planlæg og prioriter din tid. Sørg for at få et overblik over dagens opgaver, og tag én ting ad gangen. Vær opmærksom på tidsrøvere, og husk at holde pauser. 
  • Tal om din situation med din arbejdsmiljø- /tillidsrepræsentant, de kan støtte dig og finde løsninger sammen med din leder. 

Har du ikke en tillidsvalgt på arbejdspladsen, kontakt da HK Handel Hovedstaden på telefon 33 30 29 33. 

Hvis du allerede har stress, kan du:

  • Tale med kolleger, ledelse eller arbejdsmiljørepræsentanten om problemet, så I kan forsøge at løse det i fællesskab. 
  • Kontakt HK Handel Hovedstaden for mere information og hjælp. 
  • Kontakt din læge. Du kan blive henvist til en psykolog eller en arbejdsmedicinsk klinik, hvis lægen skønner, at det er det du har behov for. 
  • Søg efter lokale tilbud: Nogle gange findes der frivillige eller offentlige tilbud lokalt. Søg efter dem på nettet, kig i lokalavisen eller spørg kommunen. 

Find flere gode råd: www.frastresstiltrivsel.dk

Arbejdsmiljø Sygdom

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk