Medarbejdere skal involveres i forandringer

22. maj 2013  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Omstruktureringer og forandringer er et grundvilkår på næsten alle arbejdspladser i dag. Derfor har bl.a. Arbejdstilsynet taget initiativ til et stort projekt, der giver gode råd til, hvordan man håndterer en forandringsproces. Involvering og kommunikation er vigtigt.

Forandringer på arbejdspladsen kommer de fleste ud for. I gamle dage skete det engang imellem i løbet af et arbejdsliv. I dag sker forandringerne stort set konstant. Og for mange medarbejdere har forandringer betydet dårlig trivsel, usikkerhed og øget sygefravær.

Det er baggrunden for et nyt samarbejde om håndtering af den gode forandringsproces, som er sat i søen af bl.a. Arbejdstilsynet og arbejdsmarkedets parter.

Parterne har i fællesskab udarbejdet en pjece med 22 anbefalinger til, hvordan man på arbejdspladsen kan tage hånd om det psykiske arbejdsmiljø i forbindelse med forandringer.

Kommunikation og involvering

Ifølge pjecen er kommunikation, involvering og støtte vigtige elementer for at sikre medarbejdernes trivsel under en forandringsproces.

- Det er en god ide at være på forkant, når I skal i gang med en større forandringsproces i virksomheden. Og ved at tage højde for det psykosociale arbejdsmiljø før, under og efter forandringerne kan I gøre meget for at begrænse negative effekter på medarbejdernes helbred og trivsel, fremgår det.

Væk med usikkerheden

I forbindelse med en forandringsproces kan god kommunikation være medvirkende til at reducere usikkerhed, overbevise medarbejderne om, at deres synspunkter og interesser bliver hørt. I kommunikationen bør ledelsen ikke blot give den nødvendige information, men gøre det muligt for de forskellige målgrupper at komme i dialog med ledelsen.

Derved åbner ledelsen for, at medarbejderne kan få afklaret forskellige spørgsmål eller komme med forslag og derved få mulighed for at påvirke processen. Kommunikationen bør med andre ord gå begge veje, fremgår det af pjecen.

Alle medarbejdere bør inddrages

Medarbejdere og mellemledere på alle niveauer i virksomheden bør inddrages i forandringsprocessen, hvis der skal tages hensyn til det psykiske arbejdsmiljø. Forskningen viser, at tidlig involvering af medarbejderne i forandringsprocessen er en vigtig del af at beskytte de berørte medarbejderes helbred.

Involveringen kan have to sider:

• Medarbejdere og mellemledere har mulighed for at påvirke, hvordan forandringen bliver gennemført.
  • Medarbejdere og mellemledere har mulighed for at bidrage med ideer til, hvordan den fremtidige virksomhed skal se ud.
Begge dele er vigtige for at sikre medarbejdernes trivsel og ejerskab til forandringen og for at udnytte medarbejdernes og mellemledernes ekspertviden om lokale forhold i virksomheden.

Støtte og kompetenceudvikling

Ved større forandringer kan ansatte på alle niveauer i virksomheden få behov for støtte, både social støtte og støtte til kompetenceudvikling. Både kolleger, gruppen, ledelsen og organisationen som helhed er kilder til den sociale støtte.

God social støtte kan hjælpe de ansatte med at håndtere organisatoriske forandringer, hvorimod manglende social støtte kan påvirke medarbejdernes jobtilfredshed og sygefravær. Social støtte er dermed en vigtig ressource, som kan være med til at mindske medarbejdernes oplevelse af stress og belastninger.

Læs mere om projektet

Kommunal Arbejdsmiljø Udvikling

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK