Stem dig til et økonomisk pusterum ved ledighed

29. maj 2013  |  HK Stat  |

Vil du betale 34 kroner netto om måneden for en kollektiv lønforsikring, som giver dig økonomisk tryghed i en periode, hvis du mister jobbet? Det spørgsmål beder HK/Stat medlemmerne tage stilling til ved en urafstemning, der slutter 14. juni. Bestyrelsen med formanden i spidsen anbefaler varmt forsikringen.

For at give medlemmerne en bedre økonomisk dækning, hvis de mister deres job, har HK/Stat sammen med det fagforeningsejede forsikringsselskab Alka udviklet en kollektiv lønforsikring. Hvis et flertal af deltagerne i urafstemningen stemmer ja, træder forsikringen i kraft fra 1. oktober.

Dagpenge dækker kun 60 procent

Hvis du mister jobbet og skal leve af dagpenge, er satsen for en fuldtidsforsikret 17.355 kroner om måneden før skat. For de fleste er det langt mindre, end de normalt tjener. Dagpengene dækker kun knap 60 procent af de statsansatte HK’eres gennemsnitsløn. HK/Stats bestyrelse vurderer, at der er ringe udsigter til, at dagpengene i disse sparetider bliver højere.

»Dagpengene i dag dækker for dårligt. Næsten uanset, hvor grundig man har været med sin økonomi, kommer alle ud i prioriteringer og fravalg, hvis de bliver arbejdsløse. Og når man skal bekymre sig om, hvordan man får betalt regningerne i næste måned, tager det noget af det fokus, man skal have på at være aktivt jobsøgende,« siger Rita Bundgaard, formand for HK/Stat.

Cirka 5 procent af HK/Stats medlemmer er registreret som arbejdsløse.

Næsten alle er med

Bestyrelsen har skruet en kollektiv lønforsikring sammen, som dækker næsten alle medlemmer. Tjener man mindre end 21.625 kroner om måneden, kan man dog ikke få penge fra forsikringen.

»Men kun et par hundrede medlemmer kan ikke være med af den grund. Deres lønniveau må vi prøve at hæve ved lokale og centrale forhandlinger. De kommer ikke med slet og ret af lovgivningsmæssige årsager. Vi omfatter så brede indtægtsgrupper, vi overhovedet kan,« forklarer Rita Bundgaard.

Prisen på 50 fradragsberettigede kroner om måneden er fastsat ud fra aktuarmæssige beregninger af, hvor mange ordningen vil omfatte, hvor mange der bliver ledige – og hvor længe. Prisen er rimelig og fornuftig, mener Rita Bundgaard.

»Forsikringen skal kollektivt kunne bære omkostningerne. Det skal være billigst muligt for medlemmerne; det skal løbe rundt; og ordningen skal være til at stole på. Vi skal ikke stå tilbage med en regning, som betyder, at vi skal bruge penge på det her, som vi ellers skulle have brugt på fagligt arbejde.«

Stat Dagpenge Medbestemmelse Løn HK-medlemmer