Mobning skal rykkes op med rode

31. maj 2013  |  Østjylland

Forestil dig at du sætter dig ned ved frokostbordet, og al samtale straks forstummer. At du aldrig får at vide, når der er uformel samling ved kaffeautomaten. Eller at du altid får tildelt de dårligste opgaver.

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

Sådan ser arbejdsdagen ud for alt for mange. Mobning og chikane spænder lige fra nedladende bemærkninger til psykisk terror, ødelæggelse af offerets arbejde og udelukkelse fra det kollegiale fællesskab. For ofret kan konsekvenserne være katastrofale.

Skal vi mobning til livs, skal vi mobningens årsager til livs. Ellers risikerer vi, at den dukker op igen og igen.

Vi kan ikke identificere samtlige af mobningens kilder, men vi kan i hvert fald pege på tre forhold, som kan påvirke arbejdspladskulturen negativt og fremme mobning, hvis vi ikke passer på:

Utryghed ved arbejdsløshed

Når arbejdsløsheden er høj men kompensationen (understøttelse, kontanthjælp m.v.) relativ lille og usikker, er frygten for arbejdsløshed stor og spiller negativt ind på arbejdspladsens kultur. Man accepterer mere end godt er, og sammenholdet svækkes.

For høj arbejdsbelastning

Når der bliver flere og måske også mere komplicerede arbejdsopgaver, som skal løses af det samme antal ansatte, stiger arbejdsbelastningen. Og værre bliver det, hvis der samtidigt bliver færre ansatte. Arbejdsdagen bliver presset, og man er mindre tolerant over for hinanden og retter sine frustrationer mod kolleger, der er mindre effektive.

Øget engagement

– er godt men stiller også nye krav. I dag skal vi både være fagligt dygtige og personligt engagerede. Men jo mere af os selv vi investerer i arbejdet, desto mere står også på spil. Det stiller nye og større krav til både ledelse og samarbejde. Hvis ikke kravene kan honoreres, risikerer frustrationerne at blive sparket nedad.

På det meget praktiske plan har Arbejdstilsynet en række forslag til, hvordan man på den enkelte arbejdsplads kan håndtere og forebygge mobning.

Men vi bør også have fokus på årsagerne, så vi kan rykke mobningen op med rode. Det handler om kollegialt fællesskab, hvor man åbent og ærligt kan tale om tingene, også de mere komplicerede. Det handler om fagligt sammenhold, så vi ikke kæmper alene mod en større arbejdsbelastning. Og endeligt handler det om, at vi – de ansatte - sammen diskuterer og definerer vores mål for udvikling af arbejdspladsen og præsenterer dem for ledelsen.

På den måde kan vi begynde at ændre forholdene og forbedre arbejdssituationen. Alternativt vil vi vende frustrationerne mod hinanden.

Vi skal gribe om nældens rod. Ellers går det som for den græske sagnkonge Sisyfos, der blev dømt til evigt at skulle trille en kæmpestor sten op ad en bakke, en sten, der hele tiden triller ned igen.

Mobning og chikane Kommunal