Tid til fakta

31. maj 2013  |  Østjylland

Der blev ikke lagt fingre imellem, da HK Kommunal Østjylland i denne uge gav Jyllands-Posten svar på tiltale. I en leder med overskriften ’Tid til mobning’ kommenterede avisen sidste lørdag (JP Aarhus 25. maj) arbejdsklimaet i Aarhus Kommunes magistratsafdeling for sociale forhold og beskæftigelse. Lederen konkluderede, at omfanget af mobning i afdelingen, hverken handler om ”økonomi eller påstået arbejdspres, men derimod om miserabel ledelse i endnu en del af den offentlige sektor, hvor - bedømt efter målestokken i det private erhvervsliv - de ansatte har alt for god tid.”

Det fik Hans-Henrik Hansen og Hanne Vinther til tasterne. Hans-Henrik Hansen er formand for HK Kommunal Østjylland, og Hanne Vinther er fællestillidsrepræsentant og byrådsmedlem. Under overskriften ’Tid til fakta’ beskrev de lederen som ”milevidt fra, hvad der kan betegnes som ordentligt og redeligt pressearbejde” og spurgte derfor:

- Hvilket belæg har JP for at antage, at medarbejderne har for god tid? Det er nedladende og en stor ringeagt, ikke alene af engagerede medarbejdere på tværs af faggrupper, men også af en ansvarlig politisk og administrativ ledelse, der åbent erkender problemerne, vil finde løsninger og tydeligt signalerer, at denne adfærd skal stoppes.

Selv tilbød de lederskribenten hjælp med lidt fakta:

- Der er de seneste år i den omtalte Magistratsafdeling nedlagt ca. 400 stillinger, svarende til ca.13 pct. af de samlede medarbejderressourcer. Langt færre medarbejdere skal ikke blot præstere på tilsvarende niveau, men formentlig mere. Tænk blot på nye opgaver som: reform af førtidspension og fleksjob, seniorjob og akutjob.

Hans-Henrik Hansen og Hanne Vinther ser således en sammenhæng mellem stigende arbejdsbelastning og risikoen for mobning. Omvendt peger de i deres indlæg på, at ”et godt psykisk arbejdsmiljø og høj social kapital på arbejdspladserne fører til lavere fravær og helbredsbetinget udstødning, bedre motivation og arbejdsglæde, bedre vidensdeling og teamwork samt højere effektivitet. Dertil kommer selvsagt den gevinst vi i HK Kommunal Østjylland må prioritere højt, nemlig bedre trivsel, helbred og livskvalitet for vore medlemmer.”

[Statement]

HK Kommunal Østjylland følger mediernes behandling af de regional- og kommunalansatte HK'eres løn og arbejdsforhold. Det gør vi, fordi vores mulighed for at opnå gode resultater er afhængige af det almindelige syn på HK'erne. Vi tager derfor til genmæle, når vi eksempelvis udsættes for en usaglig og unfair behandling i medierne.
- Hans-Henrik Hansen, formand

Kommunal Mobning og chikane