Kommuner dropper gravide elever

03. juni 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

HK/Kommunal raser over ny vejledning fra KL, der betyder, at kommunale elever af sparehensyn ikke længere får forlænget deres uddannelsesaftale, hvis de bliver gravide. Et eklatant brud med både jura og etik, mener HK/Kommunal, der agter at følge den første sag fra Ballerup helt til dørs.

I en lejlighed i Rødovre sidder 25-årige Signe Ulrich med sin lille søn, Milo. Hun glæder sig over at være blevet mor til et lille nyt menneske, men er både skuffet og vred over, at Ballerup Kommune har spændt ben for den kontoruddannelse, der skulle have sikret hendes fremtid på arbejdsmarkedet.

Med udgangspunkt i en ny vejledning fra KL og med det formål at spare penge har Ballerup som den første kommune nemlig valgt ikke at forlænge uddannelsesaftalen for en elev, der er blevet gravid. I Signe Ulrichs tilfælde betyder det, at uddannelsesaftalen er udløbet – pr. 31. august - når hun er klar til at tage fat igen efter endt barsel. Dermed står hun uden sikkerhed for at kunne gennemføre sin uddannelse.

Uklog og ulovlig

I Signe Ulrichs fagforening, HK/Kommunal, betegner næstformand, Mads Samsing, KL’s og kommunens nye praksis som uklog og tilmed ulovlig.

- På det menneskelige plan er det helt i skoven at fratage unge kvinder deres mulighed for at tage en kompetencegivende uddannelse bare fordi, man vil spare nogle håndøre. Det kan man simpelthen ikke byde unge mennesker. Eleven står jo som i Signe Ulrichs tilfælde tilbage med en halv uddannelse, der reelt ikke kan bruges til noget som helst, siger Mads Samsing.

Forskelsbehandling

Til trods for, at kommunen kan vælge at genopstarte uddannelsesaftalen efter endt barsel, vil det ifølge Mads Samsing i så fald ske på arbejdsgiverens nåde.

- Jeg er dybest set forarget over det afvisende signal, KL sender, i en tid, hvor der om noget er berettiget fokus på, at unge skal gennemføre en uddannelse, så vores samfund kan blive gearet til morgendagens udfordringer. Offentlige arbejdsgivere bør om nogen gå forrest, når det handler om at sikre en velkvalificeret arbejdskraft, fastslår Mads Samsing og tilføjer:

- KL’s nye offensiv bryder efter HK/Kommunals bedste overbevisning ikke alene med Erhversuddannelseslovens intentioner, der klart siger, at en uddannelsesaftale kan forlænges, når der er tale om et lovligt forfald. KL og Ballerup Kommune – samt de der måtte følge efter – forbryder sig også med Ligebehandlingslovens bestemmelser om kønsmæssig forskelsbehandling, fordi den nye praksis i sagens natur alene rammer kvinder.

Stop for flere sager

Signe Ulrich betegner Ballerup Kommunes handlemåde som grotesk.

- Det er kun os kvinder, det kan gå ud over. Vi bliver både bedt om at tage en uddannelse og få børn, og nu må man pludselig ingenting, siger Signe Ulrich og tilføjer, at hun håber, at opmærksomheden om hendes sag kan forhindre, at lignende ting sker for andre elever i andre kommuner.

Klar til domstol

Ballerup Kommunes borgmester, Jesper Würtsen, har nu bedt sine embedsmænd om at undersøge, om kommunens praksis i forhold til Signe Ulrich er forenelig med kommunens overordnede politik, hvor man ifølge borgmesteren er elevvenlig og går ind for ligestilling.

Mads Samsing ser på baggrund af Jesper Würtsens udmelding frem til, at Ballerup Kommune forlænger Signe Ulrichs uddannelsesaftale. Men i HK/Kommunal er man under alle omstændigheder klar til at føre sagen ved domstolene for at få en principiel afgørelse om, at kommunerne skal forlænge gravides uddannelsesaftaler. Ud over sagen fra Ballerup er der to lignende sager på vej fra andre kommuner.

I KL vurderer juridisk chef, Karsten Thystrup, ifølge Politiken, at man har loven på sin side.

Kommunal Praktisk_elev Jura Ligestilling Elev Uddannelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK