Jobrotation udnyttes som pengemaskine

04. juni 2013  |  Østjylland

HK Østjylland vil have beskæftigelsesminister Mette Frederiksen til at se på misbrug af den udvidede ordning med jobrotation på arbejdspladserne

Regeringen ønsker at bruge jobrotation som løftestang for uddannelse og jobskabelse, men de forbedrede muligheder kan misbruges, mener HK Østjylland. Det kan ske, hvis en arbejdsgiver lader nyansatte elever komme ind under ordningen. Hvis for eksempel en butikskæde lokalt har 300 elever og gør dem til en del af jobrotationen, kan den sætte et indirekte statstilskud på 112 millioner ind på kontoen. Sker det i flere butikskæder og på andre private og offentlige arbejdspladser, kan regningen ende med at blive på mange milliarder kroner.

Det frygter HK Østjylland, der har flere eksempler på misbrug, og som nu vil bede beskæftigelsesminister Mette Frederiksen om at se på sagen. Foreløbig til og med 2014 kan der udbetales jobrotationsydelse både når en elev er på skole og når eleven er i praktik på virksomheden. Ved at lade de elever, en butik alligevel ville have ansat, blive en del af jobrotationen, kan der dermed scores en rotationsydelse på 194,84 kroner i timen pr. elev til dækning af vikar.

- Det er en god forretning for butikken, for en butikselev får 70 kroner, og vikaren typisk 107 kroner. Rotationsydelsen dækker således både lønnen til vikaren og til eleven, som arbejdsgiveren alligevel ville have ansat. Dermed kan det blive en rigtig god økonomisk gevinst for arbejdsgiveren, men hvis ordningen ikke anvendes til uddannelse af den allerede ansatte arbejdsstyrke, løfter det jo ikke uddannelsesniveauet, siger formand for HK Handel Østjylland, Cliff Præstegaard. Han mener, at jobrotationsordningen skal øremærkes til de allerede ansatte, så ufaglærte kan blive faglærte, og så de faglærte kan efteruddannes.

Fællesformand for HK Østjylland, Viggo Thinggaard, vil på et møde med beskæftigelsesministeren tirsdag tage sagen op:

- Vi frygter selvfølgelig, at ordningen gennem misbrug bliver undergravet, så den ikke får lov til at overleve. Det kan ske, hvis den bliver alt for dyr for samfundet, fordi blandt andet store butikskæder lader deres nyansatte elever komme ind under ordningen. Det er imod intentionerne i en ellers god ordning, siger Viggo Thinggaard.

HK Østjylland har også forslag til en løsning af problemet: Ordningen kan eventuelt kun gælde for elever over en vis alder, så den ikke kan misbruges ved ansættelse af ”almindelige elever”, eller den kan øremærkes til ansatte, der allerede har været beskæftiget på arbejdspladsen i en given periode.

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK