Find en løsning for praksis

10. juni 2013  |  HK Kommunal  |  DL  |

Find en løsning i stedet for at aflevere ydernumre, lyder det fra blandt andre DL-formand Soile Friis.

Regeringens lovforslag om almen praksis bliver nu behandlet i Folketinget, og Danske Regioner har allerede opsagt deres aftale med de praktiserende lægers organisation, PLO.

Som en konsekvens heraf overvejer de praktiserende læger at aflevere deres ydernumre, så danskerne ikke længere kan gå gratis til den praktiserende læge. Dermed går almen praksis en usikker fremtid i møde, men både PLO samt DL, Dansk Sygeplejeråd og Danske Bioanalytikere, som organiserer klinikpersonalet i almen praksis, håber til det sidste, at regioner og læger kan finde sammen om en forhandlingsløsning.

Løsning skal give tryghed

I DL mener formand Soile Friis, at medarbejderne nu har brug for arbejdsro.

- Almen praksis står overfor store udfordringer, og medarbejderne skal hver dag levere høj kvalitet til borgere og patienter. Derfor er det vigtigt, at der kommer en holdbar løsning for almen praksis, så medarbejderne kan få den nødvendige tryghed og arbejdsro. Det forudsætter, at begge parter er parate til at give lidt ved forhandlingsbordet, siger Soile Friis.

En vigtig akse

Hos Dansk Sygeplejeråd håber formand Grete Christensen ligeledes, at der er en løsning på vej.

- Jeg håber for vores 2000 medlemmer, der er ansat i almen praksis, at det lykkes at nå til et forhandlingsresultat. Sygeplejerskerne leverer hver dag en meget stor indsats i almen praksis til gavn for blandt andet alle de kronisk syge patienter, og hverken patienter eller medarbejdere fortjener den usikkerhed, der lige nu præger sundhedsvæsenet. Der er ingen tvivl om, at almen praksis bliver en vigtig akse i et moderne sundhedsvæsen, så alle parter har en interesse i at skabe arbejdsro for klinikkerne, siger hun.

Der skal ske et opbrud

Også Danske Bioanalytikere opfordrer til, at parterne finder sammen om et forlig.

- Mine medlemmer i lægepraksis er naturligt nok usikre på fremtiden, idet nogle læger jo har varslet mulige opsigelser eller nedgang i ugentligt timetal for deres praksispersonale, hvis konflikten bliver en realitet. Jeg håber derfor på, at der sker et opbrud i den fastlåste situation. Bioanalytikere i lægepraksis yder et vigtigt arbejde for diagnosticeringen og behandlingen af patienten. Ikke mindst ved hjælp af deres spidskompetencer inden for kvalitetssikring af analyser og prøvesvar. 70-80 procent af alle diagnoser bygger på laboratoriemedicinske analyser, siger Bert Asbild, formand for Danske Bioanalytikere.

Det kræver forhandlinger mellem parterne

Også de praktiserende læger går efter en løsning, der er forhandlet på plads.

- De praktiserende læger har ikke noget højere ønske end at fortsætte det 40 år gamle, aftalebaserede samarbejde med de offentlige myndigheder om at levere primær lægehjælp til danskerne. Det kræver dog, at lægerne får lov at føre reelle forhandlinger med de ansvarlige myndigheder, så aftalen indgås af parterne, og ikke i Folketinget, siger Henrik Dibbern, formand for PLO.

Kommunal Politik Jura