Kommuner sparer gravide elever væk

12. juni 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen |  Lene Lundgaard

HK/Kommunal raser over ny vejledning fra KL, der betyder, at kommunale elever af sparehensyn ikke længere får forlænget deres uddannelsesaftale, hvis de bliver gravide. Et eklatant brud med både jura og etik, mener HK/Kommunal, der i første omgang har fået Ballerup til at ændre kurs, men vil forfølge andre sager.

I en lejlighed i Rødovre sidder 25-årige Signe Ulrich med sin lille søn, Milo. Hun glæder sig over at være blevet mor til et lille nyt menneske. For et par uger siden var hun både skuffet og vred over, at Ballerup Kommune havde spændt ben for den kontoruddannelse, der skulle have sikret hendes fremtid på arbejdsmarkedet. Kommunen ville nemlig ikke forlænge hendes uddannelsesaftale. Men efter at HK/Kommunal gik ind i sagen, valgte Ballerups borgmester heldigvis at ændre kommunens kurs, så Signes uddannelse er sikret.

Andre kommuner forsøger dog stadig at spare penge på de gravide elever. Den nye kommunale kurs om ikke at forlænge uddannelsesaftalen sker nemlig med udgangspunkt i en ny vejledning fra KL og med det formål at spare penge. Ud over Ballerup – som nu heldigvis har skiftet mening – er to lignende sager på vej, hvor kommunerne har valgt at følge den nye KL-vejledning.

Uklog og ulovlig

I HK/Kommunal betegner næstformand, Mads Samsing, KL’s og disse kommuners nye praksis som uklog og tilmed ulovlig.

- På det menneskelige plan er det helt i skoven at fratage unge kvinder deres mulighed for at tage en kompetencegivende uddannelse bare fordi, man vil spare nogle håndøre. Det kan man simpelthen ikke byde unge mennesker. Eleven står jo som i Signe Ulrichs tilfælde tilbage med en halv uddannelse, der reelt ikke kan bruges til noget som helst, siger Mads Samsing.

Forskelsbehandling

Til trods for, at kommunen kan vælge at genopstarte uddannelsesaftalen efter endt barsel, vil det ifølge Mads Samsing i så fald ske på arbejdsgiverens nåde.

- Jeg er dybest set forarget over det afvisende signal, KL sender, i en tid, hvor der om noget er berettiget fokus på, at unge skal gennemføre en uddannelse, så vores samfund kan blive gearet til morgendagens udfordringer. Offentlige arbejdsgivere bør om nogen gå forrest, når det handler om at sikre en velkvalificeret arbejdskraft, fastslår Mads Samsing og tilføjer:

- KL’s nye offensiv bryder efter HK/Kommunals bedste overbevisning ikke alene med Erhversuddannelseslovens intentioner, der klart siger, at en uddannelsesaftale kan forlænges, når der er tale om et lovligt forfald. KL – samt de der måtte følge efter – forbryder sig også med Ligebehandlingslovens bestemmelser om kønsmæssig forskelsbehandling, fordi den nye praksis i sagens natur alene rammer kvinder.

Stop for flere sager

Signe Ulrich mener ligeledes, at handlemåden er grotesk.

- Det er kun os kvinder, det kan gå ud over. Vi bliver både bedt om at tage en uddannelse og få børn, og nu må man pludselig ingenting, siger Signe Ulrich og tilføjer, at hun håber, at opmærksomheden om hendes sag kan forhindre, at lignende ting sker for andre elever i andre kommuner.

Klar til domstol

Mads Samsing er tilfreds med, at Ballerups borgmester Jesper Würtsen nu har besluttet, at Ballerup Kommune alligevel forlænger Signe Ulrichs uddannelsesaftale. Men i HK/Kommunal er man under alle omstændigheder klar til at føre sager af lignende karakter ved domstolene for at få en principiel afgørelse om, at kommunerne skal forlænge gravides uddannelsesaftaler. I KL vurderer juridisk chef, Karsten Thystrup, ifølge Politiken, at man har loven på sin side.

Kommunal Praktisk_elev Barsel Elevpladser Jura

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK