Alt du skal vide om ferie

14. juni 2013  |  HK Handel  |

Jubii, sommerferien venter lige om hjørnet, men har du styr på feriereglerne? Og at overenskomsten giver dig en sjette ferieuge? Ellers kan du få svar på dine feriespørgsmål her.

Vær opmærksom på, at der er særlige regler for elever. Det kan du høre mere om i din lokale HK-afdeling.

Hængekøje

Har jeg ret til at holde tre ugers sammenhængende sommerferie?

Ja, du har ret til tre sammenhængende ugers ferie i perioden mellem 1. maj og 30. september. Du og din arbejdsgiver skal sammen aftale et tidspunkt, du skal holde ferie. Din arbejdsgiver skal så vidt muligt imødekomme dit ønske om, hvornår ferien skal holdes.

Hvor meget ferie har jeg ret til på et år?

Du har ifølge ferieloven ret til mindst fem ugers ferie i perioden fra 1. maj i et år til 30. april i det efterfølgende året (også kaldet ferieåret), men ikke nødvendigvis med løn fra din nuværende arbejdsgiver. Det er afhængig af, hvor du arbejdede i optjeningsåret. Optjeningsåret er kalenderåret forud for ferieåret starter. Det betyder, at den ferie du afholder i perioden 1. maj 2013 til 30. april 2014, har du optjent penge til i kalenderåret 1. januar 2012 til 31. december 2012.

Feriefridage – hvad er det?

De fleste af HK HANDELs overenskomster giver dig også ret til fem feriefridage, når du har været ansat i virksomheden i mindst ni måneder. Arbejder du hos en af Coops butikker, optjener du ret til feriefridage på samme måde, som du optjener ret til almindelig ferie. Du kan altid tjekke din overenskomst på Mithk.dk.

Jeg arbejder i butik. Hvordan skal ferie afvikles, når jeg arbejder med en 16-ugers plan med et varierende ugentligt timetal?

Du skal holde ferie på samme måde, som du arbejder, står der i ferieloven. Det betyder, at du kan holde ferie med korte og lange uger, med weekendvagter og friweekender, på samme måde, som det er i din vagtplan. Man kan for eksempel planlægge på en sådan måde, at du i ferieuger har det antal timer, du er ansat til per uge. Du skal være opmærksom på, at du skal have forskudttidstillæg som normalt for ferieuger.

En ferieuge starter, efter HK HANDELs opfattelse, mandag og løber til og med efterfølgende søndag.

Har jeg krav på et ferietillæg?

Ja, du har krav på et kontant ferietillæg på en procent af din ferieberettigede løn, hvis du holder ferie med løn fra din arbejdsgiver. Den ferieberettigede løn er din bruttoløn inklusive eventuel præstationsløn, mer- og overarbejdsbetaling samt provision. Hvis bruttolønnen indeholder løn under ferie og ferietillæg skal det trækkes fra først.

Jeg er ledig, men jeg har også brug for ferie. Hvordan er reglerne?

Ledige har også ret til ferie. Hvis du er ledig, skal din a-kasse skrive under på dit feriekort eller dit feriekontobevis. Har du ikke optjent feriepenge, fordi du har været ledig, kan du få udbetalt feriedagpenge fra a-kassen.

Jeg har børn i skolealderen og vil gerne holde tre ugers ferie i skolernes sommerferie, men min arbejdsgiver vil ikke give mig lov. Hvad gør jeg?

Ferieloven har en hensigtserklæring, der fastslår, at din arbejdsgiver har pligt til at tage hensyn til dig og andre medarbejdere med skolebørn, når der bliver planlagt ferie. Kontakt din tillidsrepræsentant eller din lokale HK-afdeling, hvis din arbejdsgiver ikke vil give dig ferie i denne periode.

Jeg blev syg, efter min ferie begyndte. Må jeg så få erstatningsferie?

Ja, hvis du bliver syg, efter din ferie er begyndt, har du nu ret til at holde erstatningsferie. Du kan holde din erstatningsferie senere på ferieåret eller i det efterfølgende ferieår. Husk, hvis du har ret til mere end 20 dages ferie, så er dagene, indtil du når de 20 dage, ikke omfattet af reglerne om erstatningsferie. Læs mere her.

Jeg blev syg, før min ferie begyndte. Hvilke regler gælder så?

Ferieloven giver også ret til erstatningsferie, hvis du bliver syg, før feriens begyndelse.

Der er dog visse krav og begrænsninger, hvis du skal holde erstatningsferie, for eksempel skal du have en lægeerklæring. Kontakt din lokale afdeling på 7011 4545 og hør nærmere om din situation.

Handel Ferie Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK