Medlemmer stemmer sig til kollektiv lønforsikring

15. juni 2013  |  HK Stat  |

Fra 1. oktober bliver medlemmerne af HK Stat omfattet af en kollektiv lønforsikring som en del af deres medlemskab. Fagforeningen indfører forsikringen efter en urafstemning.

76,4 procent stemte ja til den obligatoriske forsikring, 21,4 procent stemte nej, og 2,2 procent stemte blankt. 27,4 procent af de stemmeberettigede medlemmer deltog i uraftemningen.

Det var HK Stats kongres, som for et år siden besluttede at lade medlemmerne afgøre, om fagforeningen skulle udvide medlemskabet med en kollektiv lønforsikring. Tidligere har HK/Kommunal indført en tilsvarende forsikring som en kongresbeslutning, altså uden en urafstemning. Det samme gælder socialpædagogerne i SL, der bliver lønforsikret fra 1. oktober.

For de statsansatte HK'ere betyder forsikringen, at de under de første 26 ugers ledighed kan opnå en dækning på 80 procent af deres normale løn. Dækningen træder i kraft fra 1. januar 2014. Dagpengene alene dækker i underkanten af 60 procent af en gennemsnitlig HK-løn i staten. Forsikringen koster 50 kroner om måneden - eller 34 kroner efter skattefradrag.

Rita Bundgaard, formand for HK Stat, glæder sig over medlemmernes klare ja til at indføre lønforsikringen for stort set alle, der er medlem af både fagforening og a-kasse.

»Vores kongres ønskede, at medlemmerne skulle have mulighed for at tage stilling, før vi indførte en kollektiv lønforsikring. Jeg er glad for, at flere end tre ud af fire deltagere i vores urafstemning har sagt ja tak. Den demokratiske beslutningsproces har været med til at sætte fokus på indholdet i lønforsikringen og givet mulighed for at få afklaret spørgsmål om dækningen via en hotline. Vi har også været i dialog med nogle medlemmer på Facebook og på anden vis om, hvorfor vi gerne ville have en lønforsikring som en del af medlemskabet,« siger Rita Bundgaard.

»Forsikringen er en både god og billig udvidelse af medlemskabet. Vi har skruet ordningen sammen, så den dækker næsten alle medlemmer. For de lavest lønnede bliver dækningen på 90 procent af den normale løn, mens dem med en lidt højere løn bliver dækket op til 80 procent. Det giver en lidt større økonomisk tryghed og ro til at søge nye veje, hvis man mister jobbet,« siger Rita Bundgaard.

Hun havde gerne set, at flere end 27,4 procent af medlemmerne havde givet deres mening til kende. Men det afgørende er, at alle fik muligheden. siger hun.

Stat Medbestemmelse Løn Dagpenge