Rita Bundgaard: Massefyringer i Skat vil også ramme borgerne

18. juni 2013  |  HK Stat  |

Skats ledelse har varslet afskedigelse af 375 fuldtidsansatte til efteråret. Formand for HK Stat Rita Bundgaard tager skarpt afstand og forudser, at servicen fra Skat vil blive forringet, og at besparelserne derved også vil ramme skatteborgerne.

"Vi må forvente et mindre effektivt Skat. Afskedigelserne og de øvrige tiltag over for medarbejderne er brutale, og de vil ikke kun have en negativ effekt på Skat som arbejdsplads – besparelserne vil have en effekt på alle skatteborgere," siger HK Stats formand.I følge Jyllandsposten begrunder Skats ledelse fyringerne med, at der mangler relevante kompetencer, og at der derfor skal ansættes nye højtuddannede profiler.

Medarbejdere fik nej til gratis uddannelse

Skat har sovet i timen og har forsømt at kompetenceudvikle sine medarbejdere," siger Rita Bundgaard, og henviser til, at planerne om nedskæringer i personalet har været kendt siden 2006, hvor de kommunale og statslige skattemyndigheder blev sammenlagt. Det samme har planerne for digitalisering.

"At midlerne er begrænsede i denne tid er forståeligt, men det er ikke til at forstå, at Skats ledelse vælger at sige nej til gratis kompetenceudvikling," siger hun og henviser til, at Skats ledelse har sagt nej til, at HK-medarbejdere kan tage et kompetencegivende modul i professionel kommunikation, betalt af overenskomstmidler.

"Det giver ingen mening, at Skat afviser dette projekt, som andre medarbejdere allerede har gennemgået med stor tilfredshed," siger Rita Bundgaard.

Hun finder det besynderligt, at der ved Skats proces om job- og kompetencematch viste sig en fornuftig overensstemmelse mellem kompetencer og opgaver. Efter processen var det konklusionen, at 90 procent havde overensstemmelse mellem job og kompetencer. For de 10 procent, hvor der ikke var overensstemmelse, fik størstedelen tilbudt relevant kompetenceudvikling. Et mindre antal medarbejdere fik en frivillig fratræden som følge af processen.

Først fyringer så nyansættelser

Skatteminister Holger K. Nielsen udtaler i en pressemeddelelse, at der er behov for at afskedige et større antal medarbejdere for at kunne rekruttere nye kompetencer.

"Det giver ingen mening at sende erfarne skattemedarbejdere ud i arbejdsløshed for at rekruttere nye kompetencer. Det er vores vurdering, at der snarere er behov for at investere i flere skattemedarbejdere fremover," siger HK Stat-formanden.

Hun mener endvidere, at besparelserne er unødigt brutale, da en stor del ville kunne findes med naturlig afgang og frivillige fratrædelsesordninger.Fremover skal medarbejderne i Skat desuden selv betale for at holde fri på juleaftensdag, nytårsaftensdag og grundlovsdag – dage, hvor Skat holder lukket.

Rita Bundgaard efterlyser en uvildig undersøgelse, der kan se på både udgifterne til skattemedarbejdernes lønninger og på, hvad medarbejderne tjener ind igen til statskassen.

Efteruddannelse Kompetencer Ansættelse Arbejdsmarked Fyret

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK