Afskedigelser hos SKAT vaekker bekymring

19. juni 2013  |  Sydjylland  |

– Vores medlemmer er med rette bekymrede og frustrerede over SKATs planer om at skære 375 fuldtidsstillinger væk i efteråret 2013. Og det handler ikke kun om risikoen for at miste jobbet, men også om udsigten til, at borgerne vil opleve mærkbare serviceforringelser i kølvandet af nedskæringerne. Sådan lyder det fra HK/Stat Sydjyllands formand Annette Godsvig Laursen.

Udtalelsen skal ses på baggrund af, at SKAT har meldt ud, at de nært forestående nedskæringer ikke som tidligere kan klares ved naturlig afgang, men reelt vil koste ansatte jobbet. Desuden fremgår det af SKATs ”produktionsplan” for 2013, at en del af sparemålet skal nås ved at indføre såkaldt visiteret tidsbestilling. Det betyder, at borgerne frem for blot at møde op på det lokale skattekontor skal bestille tid til en samtale – og køre langt efter den, idet en række skatteekspeditioner landet over bliver sparet væk i forbindelse med omlægningen.

– Hvilke skatteekspeditioner, der står til lukning, vides ikke, og det skaber naturligvis usikkerhed hos vores medlemmer. Det har store konsekvenser, når SKAT den ene gang efter den anden ændrer på strukturen, og nu kan vi frygte nye hovsa-løsninger a la den, vi oplevede, at Skattecenter Esbjerg i foråret pludselig med få måneders varsel blev nedlagt og flyttet til Ribe, siger Annette Godsvig Laursen og tilføjer:

– Lukning af lokale skatteekspeditioner vil besværliggøre borgernes kontakt til SKAT. Det vil ikke mindst ramme ældre og handicappede medborgere – og de mange, der ikke er i stand til at udnytte de nye digitale muligheder, siger Annette Godsvig Laursen.

Formanden for HK/Stat Sydjylland hæfter sig også ved udmeldinger i pressen fra SKAT, der fastslår, at afskedigelserne især vil ramme medarbejdere med ”tasteopgaver” – altså HK’ere, der ikke har de kompetencer, som SKAT har brug for i fremtiden.

– Det er forkasteligt, at SKAT dermed lancerer en fyr- og hyr-politik, hvor man kynisk vil skille sig af med medarbejdere, der ikke har de nødvendige kvalifikationer. SKAT har længe vidst, at der skulle ske ændringer og spares årsværk. Hvorfor har man så ikke sørget for den nødvendige kompetenceudvikling af medarbejderne, så de stod bedre rustet til at påtage sig fremtidige opgaver hos SKAT – eller hos en ny arbejdsgiver?, spørger Annette Godsvig Laursen og tilføjer:

– Udsigten til at miste yderligere statslige arbejdspladser i Syd- og Sønderjylland bekymrer mig naturligvis også. Vi har i forvejen trukket et stort læs, og det er ikke kun det lokale statslige arbejdspladser, der står på spil. Nedlæggelse af statsinstitutioner og forringelse af den offentlige service i lokalområdet påvirker også det øvrige lokale arbejdsmarked og den samlede beskæftigelse negativt.

For flere kommentarer – kontakt Annette Godsvig Laursen, tlf. 21 77 60 32 eller 33 64 15 03.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK