Tillidsreform: Gode hensigter kræver konkret handling

20. juni 2013  |  HK Stat  |   |

Grundlaget for en tillidsreform af den offentlige sektor er på plads med en netop indgået aftale mellem de offentligt ansattes organisationer, regeringen og arbejdsgiverne. Nu er det afgørende, at de fine ord bliver omsat i konkret handling, fx i Skat, hvor hundredvis er varslet fyret uden nogen dialog, understreger HK Stats formand.

Det er efter flere års arbejde hen mod en tillidsreform lykkedes for HK Stat og de øvrige fagforbund i Offentlige Ansattes Organisationer (OAO) sammen med den øvrige fagbevægelse at indgå en aftale med regeringen og arbejdsgiverne om tillidsbaseret samarbejde om modernisering af den offentlige sektor.

Set i lyset af, at der ifølge regeringens vækstplan skal spares 12 milliarder kroner gennem effektiviseringer i det offentlige, er den nye aftale i den grad på sin plads, mener Rita Bundgaard, formand for HK’erne i staten.

Ifølge aftalen skal samarbejdet om opgaveløsningen have udgangspunkt i tillid mellem parterne, og der skal satses på medarbejdernes faglighed. Drivkraften i forandringerne bliver et nyt center for offentlig innovation. Med aftalen følger 10 millioner kroner, hvoraf hovedparten skal gå til centret. Dette skal hjælpe de offentlige arbejdspladser med ideer til, hvordan de kan arbejde konkret med tillid og innovation i hverdagen.

HK Stat-ønske: Staten skal gå forrest

Rita Bundgaard glæder sig over, at det er lykkedes at nå frem til en aftale. Hun opfordrer til, at staten bliver forbilledet, når det gælder medarbejdernes deltagelse og samarbejde i udviklings- og forandringsprocesser.

- Kun gennem tillidsbaseret dialog mellem arbejdsgivere og de faglige organisationer kan vi sikre en langsigtet, holdbar og helhedsorienteret udvikling af den offentlige sektor til gavn for borgerne og med respekt for medarbejdernes indsats. Derfor er jeg meget tilfreds med det resultat, vi er nået frem til, siger hun.

- Nu skal aftalen og dens fine principper stå sin prøve. Hvis ikke regering og de offentlige arbejdsgivere i praksis efterlever de gode principper om fx dialog og åbenhed, er vi lige vidt. Se bare, hvad der sker i Skat for øjeblikket. Her varsler man fyring af hundredvis af medarbejdere uden forudgående dialog og uden at have kompetenceudviklet dem i tide, siger Rita Bundgaard med eftertryk.

Hun appellerer til såvel skatteminister Holger K. Nielsen (SF) som til Skats direktør, Jesper Rønnow, om at studere – og ikke mindst efterleve – den netop indgående aftale om nye principper for samarbejde mellem parterne på det offentlige arbejdsmarked.

For nylig satte Rita Bundgaard også emnet tillid på dagsordenen på et møde i Tromsø – i forbindelse med samarbejdet mellem nordiske fagforeninger for statsansatte. Læs Ritas Replik i HK Statbladet juni 2013: Nordisk lys

OAO-anbefalinger går igen i aftalen

Udover aftalen om Center for offentlig innovation er aftaleparterne enige om 7 principper for moderniseringen af den offentlige sektor, fx: At ledelse og styring må tage afsæt i tillid og ansvar, at de offentlige arbejdspladser skal være kendetegnet ved dialog og åbenhed, metodefrihed og rum til ledelse med fokus på mål frem for regler. Principperne ligger tæt op ad OAO’s anbefalinger fra oktober 2012: Tillid giver verdensklasse.

Parterne vil nu arbejde videre med at udvikle ideer til, hvordan den offentlige sektor fremover skal styres gennem tillidsbaseret ledelse og inddragelse af medarbejdere og borgere.

Arbejdsmarked Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK