Vælg selv, hvordan din pension skal investeres

20. juni 2013  |  HK Stat  |

Du kan nu selv vælge en investeringsprofil for din pensionsopsparing i Sampension. Du kan vælge mellem tre profiler: høj, lav eller moderat risiko.

Det bliver nu muligt for medlemmer af HK Stat med pensionsordning i Sampension selv at vælge en investeringsprofil for deres pensionsopsparing. Valgmuligheden er en del af den nye pensionsaftale, der er udarbejdet i forbindelse med den seneste overenskomst på OAO-området,

For at kunne vælge din egen investeringsprofil skal du have Sampensions markedsrenteordning, 3 i 1 Livspension. Har du allerede denne ordning, er din pensionsopsparing placeret i en årgangspulje, hvor investeringerne er sammensat efter, hvor lang tid du har til pensionsalderen.

Er du ung, har din årgangspulje en højere andel af aktier og alternative investeringer og dermed en højere risiko.

Når du nærmer dig pensionsalderen, er det omvendt. Her er der skruet ned for risikoen, og puljerne indeholder flere sikre investeringer som obligationer. De giver typisk et mindre, men mere stabilt afkast.

Vælg mellem tre profiler

Inden for den enkelte årgangspulje kan du nu vælge mellem tre investeringsprofiler, lav, moderat eller høj risiko.

Profilerne er tilpasset årgangspuljen, så selv om du er tæt på pensionering, kan du vælge høj risiko. Høj risiko i årgangspuljen for fx 65-årige er nemlig væsentlig mere forsigtig end høj risiko i årgangspuljen for de 25-årige. På Sampensions hjemmeside kan du se forskellen på profilerne ved forskellige aldre.

Uanset hvilken investeringsprofil du vælger, så er investeringerne altid tilpasset din alder, og risikoen justeres løbende i takt med, at du nærmer dig pensionsalderen.

Som udgangspunkt er din opsparing placeret i moderat risiko – det bliver kun ændret, hvis du selv aktivt vælger at skifte investeringsprofil. På sampension.dk kan du se sammensætningen i samtlige årgangspuljer med tilhørende investeringsprofiler. Du ændrer din investeringsprofil ved at logge dig på sampension.dk med din NemID.

Stat Pension