Ofre for røveri skal have hurtig hjælp

24. juni 2013  |  Østjylland

HK Østjylland opruster indsatsen og vil gerne have bedre samspil med politiet – det gælder også i tilfælde med overfald eller trusler på jobcentre og andre offentlige kontorer. Derfor inviteres politiet nu til et møde om fremtidens samarbejde

Det er en voldsom oplevelse pludselig at stå ansigt til ansigt med en bevæbnet røver i en butik eller på en servicestation, og ofte kan reaktionen bagefter være både barsk og langvarig. I HK Østjylland er hjælp til ofre en del af det faglige arbejde. HK Østjylland henvender sig direkte til både butiksejer eller bestyrer og til de ansatte med råd og dåd, men problemet er, at informationerne om et røveri ikke altid når frem til HK Østjylland, som derfor nu vil rette henvendelse til politidirektøren i Østjylland.

- Det optimale for os vil være, hvis vi omgående får besked fra politiet, når der har været et røveri, siger sagsbehandler Jane Wind fra HK Østjyllands arbejdsskadeteam.

- Vi får politiets døgnrapporter, men desværre er de ikke altid fyldestgørende. Dels er det ikke alt, der fremgår af rapporten, dels er oplysningerne nogle gange upræcise. Der kan for eksempel stå, at der har været i røveri i Vestergade, men hvis ikke forretningens navn eller gadenummer fremgår, kan det være svært for os at finde ud af, hvilken forretning, det drejer sig om. Ved efterfølgende henvendelse er det ikke altid, vi umiddelbart kan få nærmere besked.

Ifølge Jane Wind var der i Østjyllands Politikreds i 2012 væsentlig flere røverier, end HK Østjylland fik kendskab til. Derfor har afdelingen været afskåret fra at gøre den indsats, afdelingen gerne vil gøre. HK kan blandt andet rådgive om anmeldelse til diverse instanser. Røveri betragtes som en arbejdsulykke, og arbejdsgiveren skal derfor anmelde til Arbejdsskadeforsikringen. Har der været tale om fysisk vold, skal sagen desuden anmeldes til Erstatningsnævnet. Endelig kan der være behov for psykologhjælp, og det er vigtigt, at man sammen får bearbejdet episoden og får snakket om, hvordan røverier kan forebygges.

Det er blot nogle af de råd, HK Østjylland kan bidrage med, og afdelingen kan også hjælpe medlemmet med at køre en sag i Arbejdsskadestyrelsen, hvis der er tale om varige mén. Derfor er det vigtigt, at HK Østjylland får besked ved røverier, og afdelingen vil nu rette henvendelse til politidirektøren i Østjylland og indbyde til et møde. Formålet er at få løftet samarbejdet, og det er ikke kun ved røverier, det er nødvendigt med hurtig hjælp. Det gælder også ved for eksempel overfald eller trusler i jobcentre eller på andre offentlige kontorer.

Vold og trusler

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK