Blæst om FOAs udtræden af OAO

26. juni 2013  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

FOA vil melde sig ud af Offentligt Ansattes Organisation (OAO). Den beslutning er beklagelig – både for medlemmerne og for fagbevægelsen generelt. Det mener de øvrige organisationer bag OAO – bl.a. HK Kommunal. FOA kritiseres for at manipulere med fakta.

I en tid hvor den offentlige sektor står over for store udfordringer, er der behov for at stå sammen. Intern uro i OAO er det sidste, der er behov for. Sådan konstaterer organisationerne bag OAO – bl.a. HK Kommunal – efter at FOA har besluttet at melde sig ud. Samtidig kritiserer OAO-formand Flemming Vinther i en pressemeddelelse, at FOA’s formand Dennis Kristensen manipulerer med fakta i sine udtalelser.

- Nu har jeg hørt Dennis Kristensen tordne over aftalen, som OAO har indgået med regeringen. Desværre er hans udtalelser langt fra baseret på fakta. I bedste fald er det udtryk for uvidenhed, i værste fald er det et udtryk for, at Dennis bevidst fordrejer sandheden, siger Flemming Vinther, der peger på sagens fakta:

• OAO’s Forretningsudvalg har givet mandat til at indgå en aftale med regeringen om modernisering af den offentlige sektor.
  • OAO har ikke givet tilsagn om at finde 12 milliarder.
  • OAO har ikke aftalt, at overenskomsterne kan fraviges.

FOA manipulerer

Ifølge FOA var begrundelsen for beslutningen om udtræden af OAO den aftale, som regeringen, kommunerne, regionerne, OAO, FTF og AC indgik om at vise vejen for offentlige effektiviseringer. FOA og Danmarks Lærerforbund valgte at stå uden for aftalen.

- Jeg vil gerne slå en ting fast. FOA har været involveret hele vejen. På vores møde den 11. marts 2013 besluttede et flertal i forretningsudvalget – som også repræsenterer et flertal af medlemmerne – at indgå en aftale med regeringen. Den 18. marts 2013 godkendte forretningsudvalget aftalen. FOA meddelte – som den eneste organisation – at de ikke ønskede, at være en del af aftalen. Så der er ikke noget at komme efter. OAO har hele tiden arbejdet loyalt med det mandat, der er givet af et flertal i forretningsudvalget på vegne af de øvrige 29 organisationer, siger Flemming Vinther.

Modernisering af den offentlige sektor

- Med aftalen har vi skabt rammerne for en modernisering af den offentlige sektor. Omdrejningspunktet er, at medarbejderne skal have rum til at bruge deres faglighed og erfaringer i deres arbejde. Arbejdsgiverne har forpligtet sig til at lytte og inddrage medarbejderne, så der kan laves intelligente løsninger tilpasset den enkelte arbejdsplads, siger OAO-formanden.

Regeringen har i økonomiaftalerne aftalt med KL og Danske Regioner, at de gerne vil have forsøg med fravigelse af overenskomsterne. Og at det er de relevante overenskomstparter, der kan aftale det, hvis de vil. OAO har ikke aftalt, at overenskomsterne kan fraviges, fremhæver Flemming Vinther.

Kommunal Politik