Innovation på skoleskemaet

26. juni 2013  |  HK Kommunal  |  Marie Begtrup

Forarbejdet er afgørende, hvis man ønsker en god innovationsproces på arbejdspladsen. Det lærte Janne Bannebjerg, da hun i efteråret var blandt de kursister, der afprøvede en ny innovationsuddannelse målrettet tillidsrepræsentanter.

Janne Bannebjerg var ved at starte en ny it-café op på Glostrup Bibliotek op, da hun hørte om den nye innovationsuddannelse. Janne Bannebjerg er biblioteksassistent på Glostrup Bibliotek, og som tillidsrepræsentant var hun lige målgruppen, for det ”forsøgs”-hold, der skulle afprøve den nye uddannelse:

- Jeg syntes, det lød spændende og havde meget i tankerne, at jeg kunne bruge det i forbindelse med it-cafeen, siger Janne Bannebjerg.

Undersøgelsesfasen

På uddannelsen lærer kursisterne, hvordan de tager del i innovationsopgaver, og hvordan de motiverer medarbejdere og kolleger til at byde ind på innovationsopgaver.

- Det viste sig, at det meget handlede om undersøgelsesfasen. Hvordan man kan se muligheder, og se hvor der er belæg for at innovere. Altså at få belyst sagen – det var lidt ligesom at lege detektiven Sherlock Holmes, fortæller Janne Bannebjerg.

For hende har uddannelsen betydet, at hun nu kigger anderledes, når de begynder at tale om nye initiativer på arbejdspladsen:

- Jeg har fået øjnene op for, hvad der skal til, for at man kan innovere. Alt det praktiske, om hvordan man får processen ordentligt i gang, men også den psykologiske indsigt i mennesker. Man skal ikke forvente, at alle griber, hvis man kaster en god idé op i luften , siger Janne Bannebjerg.

Logbogen hjalp

Under uddannelsesforløbet skrev Janne Bannebjerg logbog, og notaterne fik hende til at se på en ny måde på projektet med it-cafeen.

- Mit fokus ændrede sig fra at være et projekt, jeg skulle lave til at være til at være tanker om, hvordan jeg skulle få huset til at være med, siger Janne Bannebjerg.

Innovationsuddannelsen er nu et tilbud i HKs tillidsrepræsentant-uddannelsen. Tilmelding foregår via MitHK.

Kommunal Tillidsrepræsentant Uddannelse Kurser Kompetencer