Fokus på (mindre) administration

28. juni 2013  |  Østjylland

Regeringens økonomiaftaler med regioner og kommuner varsler strenge tider. Strengest i kommunerne og måske værst for det administrative personale, vurderer Hans-Henrik Hansen, formand for HK Kommunal Østjylland.

Begge aftaler er stramme. Aftalen med Danske Regioner betyder en realvækst på 0,5 procent på sundhedsområdet. Samtidig skal sygehusene endnu engang forbedre produktiviteten med 2 procent. Hans-Henrik Hansen forudser dog, at antallet af regions ansatte HK'ere vil forblive nogenlunde stabilt det kommende år; som det også har været for både lægesekretærer og kontor- og it-personale det seneste år.

Fremtiden i kommunerne er anderledes mørk. Sidste år forsvandt 1.100 fuldtidsbeskæftigede inden for det kommunale kontor- og it-område – de typiske HK-stillinger. Og heller ikke Økonomiaftalen for 2014 er lovende.

Med aftalen fremlægger regeringen og KL en række nye initiativer inden for bl.a. digitalisering og ”digital velfærd”. Dermed skabes der i 2013 og 2014 et råderum på i alt 1,5 mia. kr., som kommunerne kan prioritere til ”den borgernære service”.

- De færre administrative udgifter vil betyde færre administrative stillinger. Det siger al erfaring, kommenterer Hans-Henrik Hansen og gør opmærksom på, at administrationen i forvejen har betalt en for høj pris for de kommunale besparelser. Således var faldet i det administrative personale sidste år på 2,9 procent, mens det for alle kommunale stillingskategorier var noget mindre, nemlig 1,7 procent.

Ifølge Økonomiaftalen skal kommunerne måle på det administrative forbrug:

- Det store spørgsmål bliver imidlertid, hvad man definerer som administration. Det meste administrative arbejde har jo direkte betydning for borgere og erhvervsliv. Det kan være miljøgodkendelser, fødevarekontrol, sociale ydelser, jobindsats, tandpleje og andet borgernært.

Hans-Henrik Hansen gør desuden opmærksom på, at opgaverne jo ikke forsvinder, fordi man skiller sig af med det administrative personale; i stedet skal de blot løftes af andre faggrupper som lærere, læger og pædagoger, som således vil få mindre tid til deres egentlige arbejde.

Rammen for den kommunale økonomiaftale for 2014 tager i øvrigt ikke højde for de naturlige udgiftsstigninger bl.a. som følge af demografiske forskydninger. Også dette forhold kan få negativ betydning for det administrative personale.

Kommunal