HK.dk logo

Sikkerhed og service – til dels to sider af samme sag

11. juli 2013  |   |  Helle Hjort Bremholm

I forlængelse af gårsdagens udsagn i pressen om sikkerheden ved at køre med DSB’s tog, vil HK Trafik & Jernbane lægge et yderligere aspekt til, nemlig servicen for DSB’s kunder – eller rettere manglen på service

Problemstillingerne - som Dansk Jernbaneforbund bragte op i går - omkring flere og flere strækninger med enmandsbetjente tog og den deraf følgende dårligere service for passagererne, har den ekstra dimension, at på stationerne forsvinder servicen også med hastige skridt.

DSB’s ledelse har iværksat en udfasning af de betjente billetsalg. Således vil der i løbet af 1-2 år kun være billetsalg i Århus, Odense, Kastrup og på Københavns Hovedbanegård.

Hertil vil en række Kort & Godt- kiosker kunne udlevere i forvejen bestilte billetter fra telefonsalget eller netbestillingen.

Nedskæringerne i den personlige betjening begrundes med Rejsekortets forventede udbredelse. Hele Danmarks befolkning skal have et Rejsekort, hvilket kan være en fin ambition, men så længe kortet ikke udgør en komplet erstatning for alle billet- og korttyper, kan det diskuteres, hvor fornuftigt det er at fjerne alternativerne.

God service for passagererne er det i hvert fald ikke!

Vi kan ikke forestille os andet end, at det vil give et ekstra pres ude i toget fra usikre passagerer, som har brug for hjælp af den ene eller anden art. En service som vi nu forstår, at DSB mener, at lokomotivføreren skal levere – med de konsekvenser det vil have for lokomotivførerens primære jobfunktion, nemlig at fremføre toget på en tryg og sikker måde.


Nye signaler, nye spor, men dårligere service

Der er heldigvis i disse år masser af gode og perspektivrige projekter med udbygning og nybygning af spor, helt nyt signalsystem, en togfond osv. Alt sammen til gavn og glæde for både nuværende og kommende passagerer i den kollektive trafik, men vi savner en dimension: "Hvad det er for en service, man vil tilbyde de mange passagerer nu og i fremtiden?"

Og her skal vi igen minde politikere og virksomhedsledelser om, at der fortsat vil være mange kunder, der ikke er selvhjulpne. Ikke mindst i situationer med forsinkelser, som vi trods alt aldrig helt kan undgå.

Hvor skal passagererne eksempelvis gå hen med spørgsmål om forbindelser, når toget er forsinket eller aflyst, når der hverken er personale på stationerne eller i togene?

Fredericia station en mørk oktober aften er altså ikke spændende, når der efter kl. 19 ikke er et menneske i DSB-uniform, der kan hjælpe passagererne med deres spørgsmål og give den tryghed, der ligger i, at der er ansvarlige medarbejdere til stede, som kan stille sig til rådighed for passagerernes spørgsmål og afhjælpe den usikkerhed, som mange føler, når tingene ikke går helt som planlagt.

Politisk pres på DSB

Med den politiske linje vi ser Christiansborg udstikke i form af krav om mere effektiv togdrift, så har DSB ikke meget andet valg end at spare.

DSB bliver konstant presset på sin økonomi, og det vælger DSB så at udmønte i besparelser på servicen og efter en årrække med talrige fyringsrunder i administrationen, er turen nu for alvor kommet til billetsalgene og altså de områder, som har "synlig" indflydelse på kundernes oplevelse af at køre med DSB’s tog.

DSB’s medarbejdere i såvel administration som drift knokler hver eneste dag for at følge med og levere den service, kunderne har en berettiget forventning om, men altså også en service, som DSB’s ledelse nu for alvor vil nedprioritere.

Politik Arbejdstid

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk