Leder: Curling arbejdsgivere bør feje selv

25. juli 2013  |  Samdata

Vi har fået en ny generation af curling-arbejdsgivere, der klager over alt og forlanger alt serveret på et sølvfad. Hvor er selvkritikken, spørger SAMDATA\HK’s formand Thomas Bisballe i denne leder.

Kritikken af de unge har været næsten endeløs i år. Førhen kaldte man dem neutralt for generation X eller Y. Nu er de blevet omdøbt til Curling-generationen.

Med et smart retorisk greb er SU’en blevet omdøbt til cafe-penge, så vi alle kan se det for os – hvordan ungdommen spilder vores skattekroner. Når de unge vælger uddannelse, gør de det efter egen interesse, i stedet for at læse i Berlingske Business hvilke behov arbejdsgiverne har. Og når de kommer ud på arbejdsmarkedet, beskylder vi dem for at opføre sig som forvoksede curling-børn.
Men som årene går, er det så ikke i højere og højere grad de samme generationer, der er blevet arbejdsgivere – med curling-tendenser?
Virksomhederne forventer, at de unge er uddannet på Københavns Universitet. Men de må ikke være akademiske eller teoretiske. De unge skal være specialuddannet i de specifikke værktøjer, som arbejdsgiveren bruger, uanset om værktøjerne er helt nye. De skal have længst mulig erhvervserfaring og være under 30. Og helst have et trendy fritidsliv.

Når virksomhederne så ikke kan finde det perfekte match, er de arbejdsløse dovne, uddannelsessystemet er dysfunktionelt, og man truer med at flytte fra Danmark.

Har de nye generationer af curling-arbejdsgivere ikke præcis de dårlige egenskaber, som de anklager andre for at have? Hvor er deres egen taknemmelighed og vilje til at bidrage?

Danmark ligger i top 10 som arbejdsgiverland næsten uanset hvilken statistik, man kikker på. Men virksomhederne retter alligevel kritikken mod unge, universiteter og staten - mens pressen ukritisk lægger spalter og mikrofoner til.

For arbejdsgiveren er det trygt at ansætte endnu en ingeniør eller udvikler fra samme universitet som dem selv. Det er dyr og ineffektiv ressourceudnyttelse. Man bruger heller ikke 10 arkitekter til at bygge ét hus.

Udvikling og innovation kommer, når man tilfører virksomheden nogle medarbejdere med andre kvalifikationer, som samtidigt selv lærer nye ting på jobbet. Når de stiller spørgsmål ved alt og udvikles sammen med deres job, mens de tænker uden for boksen. Det er ved skæve match, at både arbejdsgiver og arbejdstager ender som vindere.

Reelt kan det betale sig for arbejdsgiverne at tage lidt flere chancer og selv bidrage til medarbejdernes videreuddannelse. Arbejdsgivere der hele tiden tænker i, hvordan man bedst udvikler medarbejderne til at klare den næste udfordring.

Det er dét vi har brug for i Danmark. Ikke en ny generation af curling-arbejdsgivere, der overlader uddannelse til alle de andre og skælder ud hver gang, de ikke lige kan pege og få en medarbejder serveret, der har fem års erfaring med den samme type opgaver.
Den dygtige og nyskabende entreprenør er den, der under tidspres, med skæve kompetencer og de forhånden værende værktøjer får løst opgaven på en ny og bedre måde.

Thomas BisballeAf Thomas Bisballe Fmd. SAMDATA\HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK