Mellemleder pas på med ubetalt overarbejde

29. juli 2013  |

Flere ansatte arbejder nu over uden løn, og mellemledere er særligt udsatte, vurderer David Kjær Funding, talsmand for Coop Leder.

Kender du begrebet interessetimer? Du er ikke alene. Overarbejde uden løn er steget med 11 procent i løbet af de seneste fem år. Samtidig er det betalte overarbejde faldet 30 procent siden 2007. Det viser en opgørelse, Danmarks Statistik har foretaget for Fagbladet 3F.

- Tag hjem, når jobbet er gjort, lyder anbefalingen fra David Kjær Funding, talsmand for Coop Leder.

- Selv om man er dedikeret til og glad for sit arbejde, betyder det ikke, at man behøver at flytte ind på arbejdspladsen. Spørg chefen, hvad der skal prioriteres, og hvad der kan vente til dagen efter. Undersøgelser viser, at det er skadeligt at arbejde for meget, og spørgsmålet er også, hvor effektive arbejdstimer man har, når arbejdsdagene bliver længere og længere, og om det ikke bedre kan betale sig at gå hjem tidligere, når man kan, siger David Kjær Funding.

Dansk Arbejdsgiverforening har ikke ønsket at udtale sig om udviklingen i et interview med Fagbladet 3F, men underdirektør Steen müntzberg skriver i en mail til bladet:

"Umiddelbart har vi ikke en forklaring på udviklingen i tallene for "ubetalte" overarbejdstimer på funktionærområdet.” og:

"Tendensen på arbejdsmarkedet er, at der er et stigende antal medarbejdere, som får funktionsløn eller bruttoløn, det vil sige en fast månedsløn, uanset om der er overarbejde eller ej.”

- Coops mellemledere får en fast månedsløn, derfor er de i princippet billigere at holde længere på arbejdspladsen end medarbejdere, der skal have betaling for overarbejde. Men de mellemledere, det går ud over, ender med en løn, der er skåret helt ind til benet, fordi de i princippet får mindre i timen jo mere de arbejder, siger David Kjær Funding.

Handel