Ryanair vil udkonkurrere SAS med ufine metoder

06. august 2013  |  Sydjylland

- Det er 225 år siden stavnsbåndet, blev ophævet i Danmark, men hvis vi stiltiende accepterer og understøtter virksomheder, der opererer med løn- og ansættelsesforhold, som dem Ryanair benytter sig af, vil vi indirekte være med til at genindføre det, mener Henny Fiskbæk, formand for HK/Privat Sydjylland

I en kommentar i Jyske Vestkysten skriver Henny Fiskbæk:       "Jeg har netop læst i Jydske Vestkysten, at Ryanairs topchef, Michael O'Leary, vil åbne flere ruter i Danmark for at skærpe konkurrencen mod blandt andet SAS. Social dumping på luftfartsområdet er ved at være en realitet her i landet. Stille og roligt udkonkurrerer lavprisselskaber de overenskomstdækkede selskaber, herunder SAS.

Det er 225 år siden stavnsbåndet, blev ophævet i Danmark, men hvis vi stiltiende accepterer og understøtter virksomheder, der opererer med løn- og ansættelsesforhold, som dem Ryanair benytter sig af, vil vi indirekte være med til at genindføre det.

Vi hører om forholdene hele tiden

Gang på gang læser og hører vi om de horrible ansættelsesforhold hos Ryanair. Rejselystne danskere sætter sig gladelig op i flyene, hvor piloterne måske er en anelse trætte, men alligevel flyver, fordi de ellers ikke får løn.

Kabinepersonalet ved, der hænger en fyreseddel over hovedet på dem, hvis det ikke lykkes at sælge nok skrabelodder, elektroniske cigaretter, togbilletter eller mad til passagererne.

Hvis de ikke opfylder salgsmålene, bliver de genstand for interne undersøgelser. Følgerne kan være degradering, skift af base eller fyring.

Alle kneb tages i brug

Anonyme kontrollører, der udgiver sig for almindelige passagerer, tjekker om stewardesserne husker at tilbyde dyrere varer end dem, kunderne spørger til.

Alle kneb tages i brug, for at topchef Michael O'Leary kan optimere sin indtjening og dermed indirekte fordyre de "billige" billetter.

Piloterne bekymrede for passagernes sikkerhed

Ryanair Pilot Group (RPG) - en sammenslutning af kaptajner og co-piloter i Ryanair - har skrevet et brev til de irske luftfartsmyndigheder og gjort opmærksom på deres bekymring for passagernes sikkerhed.

Piloterne er ikke ansat af Ryanair, men er "selvstændige", der sælger deres arbejdskraft til Ryanair på kontrakter, der betyder de kun må arbejde for Ryanair.

De får kun løn for den tid, de flyver, der er ingen løn under sygdom, ingen pension, og de må selv betale deres uniformer, identitetskort, hotelophold og transport.

Fik advarsel om fyring

Ryanair sendte en advarsel til piloterne, hvori der stod at, hvis de underskrev brevet fra RPG, ville det blive betragtet som en grov forseelse - underforstået fyring.

Passagerernes sikkerhed bliver negligeret i et forsøg på at optimere indtjeningen og udkonkurrere de overenskomstdækkede selskaber som SAS, der klart har meldt ud, at de ikke under nogen omstændigheder vil kopiere de nærmest slavelignende tilstande, der hersker hos Ryanair.

Tænk over hvem I flyver med

Jeg vil opfordre alle til at tænke en ekstra gang over, hvilket selskab man vælger at flyve med.

Det gælder i høj grad også Moderniseringsstyrelsen, der i sin næste udbudsrunde til august bør indføre sociale klausuler, så statens ansatte kun rejser med flyselskaber med ordentlige løn- og arbejdsvilkår.

Mine skattepenge skal ikke bruges til at dumpe løn og arbejdsforhold i Danmark."

Henny Jensen
Formand HK Privat Sydjylland