Efterlyser uvildig undersøgelse i Skat

09. august 2013  |  HK Stat  |   |  Lina Gisselbæk Lauritsen

Find ud af, hvad skattemedarbejderne reelt tjener ind til statskassen, inden I sparer mere, lyder opfordringen fra HK Stats formand til Skat i forbindelse med, at it-problemer står i vejen for milliardstore momsopkrævninger hos virksomheder.

Sæt en uvildig undersøgelse i gang, der kan se på både udgifterne til skattemedarbejdernes lønninger, og på hvad medarbejderne tjener ind igen til statskassen. Sådan lyder opfordringen fra HK Stats formand Rita Bundgaard. Det sker i forbindelse med, at Skat har problemer med renteberegninger i et it-system, der står til udskiftning, og at der derfor gennem et år ikke er opkrævet moms og A-skatter hos de virksomheder, der ikke foretager de lovpligtige indberetninger.

I et helt år er der ikke lavet de såkaldte foreløbige fastsættelser. Skat regner selv med, at der er ca. 2,8 mia. kr. i udeståender. Det oplyser Jyllandsposten i en artikel den 8. august 2013.

Siden 2006 er der sparet ca. 1,5 mia. kroner på lønudgifter i Skat, mens restancerne er steget til over 40 mia. kroner og det samlede skattegab anslås til ca. 60 mia. kroner.

Med en uvildig undersøgelse ønsker HK Stat at få klarlagt sammenhængen mellem resurser i Skat og skattesnyd og -gæld. Formålet skal være at finde ud af, om tilførsel af flere skattemedarbejdere rent faktisk vil kunne nedbringe snyd og gæld.»Hvad der er sparet, er ikke tjent,« siger Rita Bundgaard, »vi ser her endnu et tydeligt tegn på, at Skat er udsultet – der er simpelthen ikke skattemedarbejdere nok til at klare alle Skats vigtige opgaver.«

Risiko for hovsa-løsninger

I Skat har den ene besparelse efterfulgt den anden, baseret på nogle beregninger foretaget i 2005, hvor de kommunale og statslige skattemyndigheder blev slået sammen.

»Det giver ingen mening at spare, når der lige nu er over 40 mia. kroner i restancer,« siger HK Stat-formanden.

»Besparelserne medfører hovsa-løsninger, når man ikke har medarbejdere til at tackle de opgaver, som Skat skal løse. Hvis vi vil have det bedst mulige Skat, som kan mindske skattegabet og inddrive flest mulige restancer, så skal Skat snarere styrkes end udsættes for flere besparelser.«

Rita Bundgaard opfordrer samtidig til, at Skats ledelse genovervejer den kommende afskedsrunde i efteråret, hvor 375 erfarne skattemedarbejdere skal sendes på gaden.

Stat Arbejdsmarked Fyret