Ledige svigtes af privat jobindsats

09. august 2013  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Venstres forslag om privatiseret jobindsats er en gammel traver, der allerede har været afprøvet uden succes. Privatiseret jobindsats har været en dundrende fiasko i de to kommuner, hvor det har været afprøvet for fuld styrke. HK Kommunal mener, at Venstres forslag er skudt helt ved siden af.

Når Venstre foreslår privat konkurrence til landets jobcentre, er det blår i øjnene på de arbejdsløse, og samtidig er det ufattelig dårligt hjemmearbejde, mener HK Kommunal.

Erfaringen viser nemlig, at private jobcentre ikke er bedre til at hjælpe arbejdsløse i job. Tværtimod har det vist sig, at i de to kommuner, hvor man har forsøgt sig med privatisering, blev de arbejdsløse taberne, og kommunerne måtte droppe eksperimenterne.

Dårlig løsning med private eventyr

- Det er vigtigt at se på de erfaringer, der allerede er gjort inden for beskæftigelsessystemet. Og her kan vi se, at privatisering er en dårlig løsning. Så vi skal ikke kaste os ud i nye private eventyr på beskæftigelsesområdet, siger næstformand i HK Kommunal, Mads Samsing.

Eksperimenterne med den privatiserede jobindsats fandt sted for et par år siden i Køge og Gribskov. I Køge hyrede man det hollandsk baserede firma Agens, men fyrede firmaet igen, da man kunne se, at det ikke hjalp de arbejdsløse.

Samlet reform

I Gribskov havde man en aftale med det danske firma Ramsdal. Her måtte man også opsige aftalen, og kommunen måtte efterfølgende kræve millioner i erstatning på grund af fejl og mangler.

HK Kommunal mener, at der er brug for en samlet reform af hele beskæftigelsesindsatsen.

- Vi har det bedst tænkelige udgangspunkt med de kommunale jobcentre. Men der er brug for en omfattende regelsanering. Samtidig er der behov for større fokus på opkvalificering og uddannelse af de ledige, ikke mindre som Venstre foreslår. Og jobcentrenes rolle skal formuleres på ny med fokus på forebyggelse og service for borgere og virksomheder. Alt det de engagerede medarbejdere i jobcentrene brænder for, siger Mads Samsing.

Skadeligt

HK Kommunals næstformand undrer sig i øvrigt over, at Venstre vil spare fire milliarder kroner på beskæftigelsesområdet, netop nu hvor mange danskere har så svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.

- Det vil ganske enkelt være skadeligt, siger Mads Samsing.

Venstres forslag er en del af en større lancering af ændringer, som partiet gerne ser ske på beskæftigelsesområdet. Det indebærer også mindre uddannelse til ledige og færre løntilskudsjob i det offentlige. Desuden er der i udspillet planer om at genindføre kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen for kontanthjælpsmodtagere.

Kommunal Arbejdsløs Aktivering Ledig Politik