IT-ordfører: Jeg forventer branchen hjælper mig

15. august 2013  |  Samdata

En klar og tydelig udstrakt hånd. Det er det første signal fra Socialdemokraternes IT-ordfører Karin Gaardsted, der gerne vil i dialog med IT-branchen.

”Jeg mener ikke, at vi kan lave den rigtige politik, hvis vi ikke lytter meget til de folk, der arbejder med tingene hver dag,” lyder det fra den nyudnævnte IT-ordfører. ”Jeg ved ikke alt om IT-området, og jeg kan ikke have al den ekspertise. Derfor skal jeg bruge IT-folkets viden for at finde ud af, hvilke muligheder der er. Faktisk forventer jeg det af folk. Til gengæld vil jeg være åben.”

SAMDATA\HK er taget forbi Proviantgården på Slotsholmen, og selv om Karin Gaardsted i flere sammenhænge har meldt ud, at hun endnu ikke er klar til de store politiske udmeldinger, så er der alligevel nogle ting, som den nyudnævnte IT-ordfører har en grundholdning til.

Positiv over for EU’s patentdomstol

karin gaardsted

Et af de emner der sandsynligvis vil blive debatteret hen over efteråret, er om Danmark skal tilslutte sig EU’s patentdomstol, som kan have betydning på software-området. ”Alt tyder på, at det vil være en stor fordel for danske virksomheder, hvis den patentaftale bliver lavet. Det vil gøre det billigere og lettere, hvis virksomhederne kun skal søge patent et sted,” mener Karin Gaardsted.

Hvad med kritikken af, at der bliver uddelt alt for brede patenter, f.eks. på faneblade og stavekontrol af sammensatte ord?

”Det er netop dét, vi skal have vendt i sådan en debatperiode, så vi får tingene på bordet – og tage en beslutning på den baggrund.”

Vi skal kunne arbejde overalt i Danmark

IT-ordføreren sender også et vink med en vognstang til telebranchen om at sikre solid mobil- og bredbåndsdækning overalt i Danmark.

”Det er en politisk beslutning om man vil have et samfund, hvor vi kan arbejde og drive firmaer overalt i samfundet.”

Så du kan godt forstå, at folk på fx Samsø har brokket sig over, at de har problemer med at få solid netforbindelse?

”Ja, det er ikke rimeligt at skulle til fastlandet for at få forbindelse. De er også en del af Danmark” griner Karin Gaardsted, og bliver derefter mere nøgtern: ”Der er stadig mange huller i Danmark, hvor man ikke kan få den ydelse man har brug for, for at køre en virksomhed. Vi skal huske, at selv landbruget i dag er IT-båret. Men det er ikke kun i udkantsdanmark, den er gal. Forleden stod jeg midt i København og kunne ikke få forbindelse,” siger hun og trækker regeringens oplæg ”Bedre bredbånd og mobildækning i hele Danmark” op af tasken for at understrege pointen.

Fremad – med hensyn til ældre

Karin Gaardsted lægger vægt på, at IT rækker lige fra de superdygtige til de ældre, og at det skal være en afvejet politik.

”Vi skal både styrke væksten og skabe arbejdspladser hos de superdygtige firmaer vi har. IT kan både skabe jobs og give os et bedre arbejdsmiljø i mange sammenhænge. I andre kan vi bruge IT til at springe led over, når vi digitaliserer.”

”Men vi skal også tage hensyn til de mange tusinde, der ikke kommer på nettet, fordi de er gamle eller ikke har råd til udstyret. Tag min far på 85. Han kommer aldrig på nettet, og det kan samfundet ikke forlange af ham. Derfor skal vi huske at tage hensyn til dem, der ikke kan – uden at vi sætter farten ned for alle de andre.”

IT-ordføreren har selv arbejdet som lærer, og er optaget af, at IT bliver inddraget mere i undervisningen, også i de små klasser. ”Skolerne får hele tiden flere iPads og computere, og melder altid om succes - særligt for drengene. Den bølger kører hurtigere og hurtigere, selv om det har taget mange år fra vi fik de første smartboards til de reelt er blevet integreret i undervisningen. Dét er der udfordringen ligger – at IT bliver en naturlig del af undervisningen,” siger Karin Gaardsted.

Åben for dialog

IT-ordføreren betegner sit eget IT-forbrug som meget normalt med pc, iPad og mobil, hvor hun fx bruger Rejseplanen en del. Hun er både på Facebook og Twitter, hvor hun netop har aftalt, at valg-assistenten skal give hende et ekstra kursus.

”Jeg er meget glad for den respons, jeg får på Facebook. Det sker tit, at folk sender en opfølgende besked, når jeg har været på besøg på en virksomhed eller institution. Det værdsætter jeg meget, og jeg har også været meget opløftet over, at jeg på den første dag efter udnævnelsen fik 15 mails fra organisationer, firmaer og enkeltpersoner, der gerne vil hjælpe mig med viden om IT-området.

Så du kan også overtales til at svare på spørgsmål i forlængelse af denne artikel?

”Ja, det kan vi godt aftale,” lover Karin Gaardsted inden interviewet afsluttes, og hun haster videre til næste aftale.Hermed er bolden givet op til SAMDATA\HK’s læsere. Har du et forslag, en kommentar eller et spørgsmål, så brug kommentarmuligheden under denne artikel. Faktisk forventer hun at høre fra dig og resten af branchen.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK