Øremærket barselsorlov til fædre - Tvang eller frihed?

15. august 2013  |  Sydjylland  |  HK Privat

Regeringen nedsatte en ”syltekrukke” sidste efterår. Den skulle se på konsekvenserne af tre måneders øremærket barsel til fædre. De nordiske erfaringer skulle også studeres nærmere. Nuvel forklaringen var, at den helt rigtige model skulle findes. Resultatet skulle foreligge i slutningen af juni. Vi venter stadig.

Igen må fagbevægelsen tage affære

Derfor er øremærket barsel til fædre en af de ting, vi har på blokken til de kommende overenskomstforhandlinger. Over halvdelen (55 %) af LO’s medlemmer ønsker bedre rettigheder for fædre ifølge en ny Gallupundersøgelse. Målingen viser, at især mænd i alderen mellem 30 og 40 år ønsker bedre rettigheder for fædre. Mændene i dagens Danmark er vant til at tage del i opgaverne derhjemme, på lige fod med kvinderne. De er ikke længere kun skaffedyr, som mange mænd var det i deres fædres generation.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at fædre har skåret drastisk i længen af deres barselsorlov fra 2009 til 2010. Ikke kun på det private arbejdsmarked hvor bygningsarbejderen har skåret ned fra 22 dage til 18 dage, og IT-medarbejdere har vinket farvel til 3 dage. Også offentligt ansatte fædre har skåret tre dage af orloven. Pres på arbejdsmarkedet tvinger fædre til at prioritere jobbet frem for deres nyfødte barn.

Lovgives?

Jeg har hørt flere fra V og K sige, at der ikke skal lovgives, det vil være at berøve familien friheden til selv at vælge. Er den nuværende indirekte øremærkning af barsel til kvinder ikke netop tvang? Hvor er det frie valg, når en far ikke oplever, chefen forstår hans ønske at holde barselsorlov ud over de to uger, loven giver ham ret til? Hos Dansk Arbejdsgiverforenings er afvisningen af ligestilling lige så klar. Chefkonsulent Lise Bardenfleth har sagt, at ”det skal ikke være 179 medlemmer af folketinget, der beslutter, hvorvidt der skal være øremærket barsel til fædre”. Hvis DA gik ind for ligestilling mellem mænd og kvinder, ville de netop bakke op om, at mændene fik samme adgang til barselsorlov som kvinder.

Barselsreglerne hos vore nordiske naboer viser tydeligt, at der er en sammenhæng mellem længden af fædrenes barselsorlov og lovgivningen. Både Sverige, Norge og Island har lovbestemt øremærket barsel til fædrene. Det betyder, at fædrene holder mellem 20 og 33 % af den samlede barselsorlov. Danske fædre holder 7,6 %.

Forslag til overenskomsten

HK Privat har netop indsamlet forslag fra vore medlemmer om ønsker til de kommende overenskomstforhandlinger i 2014. Vi er nu ved at kategorisere forslagene. Fra sidst i august og frem til 8. september kan vore medlemmer prioritere emnerne. Lur mig om ikke løn under barsel for mænd vil blive et tema ligesom i 1997, hvor kvinderne fik løn i barselsorlovens første 14 uger og mændene løn under 2 ugers fædreorlov.

Jeg ser frem til de kommende overenskomstforhandlinger. Her er det ikke politikerne, der kloger sig på, om øremærket barsel er tvang eller begrænsning af familiens frihed. Her er det medlemmerne af HK Privat, der selv beslutter, hvordan de definerer begrebet frihed.

Henny Fiskbæk
Formand HK Privat Sydjylland