Stop konkurrencen i spareøvelser på de lediges bekostning

19. august 2013  |

En række politiske partier er ude i en konkurrence om, hvordan der kan spares mest på indsatsen for ledige. HK opfordrer til en konkurrence i hvordan man gør det bedst – for de ledige.

HK’s næstformand, Mette Kindberg:

- Det er noget besnærende over SF’s forslag om at den enkelte ledige selv skal kunne vælge sin hjælp til at komme ud på eller tilbage på arbejdsmarkedet. I HK er vi dog mere optaget af kvaliteten af det tilbud, den enkelte ledige får, så vores forslag er at A-kasserne samler deres kompetencer om de første 6 måneders ledighed – og hvis den enkelte ikke er kommet i beskæftigelse i den periode, overgår de til job-centrene, siger HK’s næsteformand, Mette Kindberg som kommentar til SF’s forslag fra partiets sommergruppemøde.

- Heldigvis kommer de fleste hurtigt i arbejde igen. Men indsatsen tidligt – allerede i opsigelsesperioden – er uhyre vigtig. Så en koncentreret indsats i a-kassens regi, med fokus på kvalitet, tidlig samtale og hurtige uddannelses- og kompetenceløft vil være et fremskridt, hvis man samlede de kompetencer i a-kasserne i de første 6 måneder af ledighedsperioden. Og så synes vi, fra HK’s side, at hele systemet med fordel kan regelforenkles og vi kan få gjort endelig op med unødige kontrolsystemer. Og så kunne man med fordel gøre øget brug af digitalisering, så ikke alle møder skal være ved personligt fremmøde, hvis den ledige i øvrigt overholder sine forpligtelser. Det vil øge tilliden til den enkelte ledige og øge fleksibiliteten, for den enkelte ledige, fortsætter Mette Kindberg.

HK er enig i at der kan spares på systemet, som det er i dag. Det kan desuden gøres langt mere respektfuldt overfor de ledige.

- Hverken i Danmark eller i Europa er der de bedste erfaringer med privatisering af jobcentrenes jobformidling – faktisk går man flere steder den modsatte vej igen. Derfor er der ingen som helst grund til at Danmark skal forfølge dét spor. Der kan utvivlsomt findes penge på at regelforenkle og der er formentlig også stadig kurser tilbage, som er dybt overflødige og uværdige. Men jeg vil advare politikere fra Venstre og Konservative imod at gøre dette område til genstand for en konkurrence i spareøvelser, på et tidspunkt med forholdsvis stor arbejdsløshed, hvor dagpengereglerne er blevet ændret og hvor der forsat er brug for, at mange ledige får tilbud om opkvalificering – det er bedre for både ledige og arbejdsgivere, at en ufrivillig ledighedsperiode benyttes til at forbedre kvalifikationerne. Vi skal være med til at skabe varig beskæftigelse, så de ledige bider sig fast i arbejdsmarkedet, afslutter HK’s næstformand, Mette Kindberg.

Ledig Arbejdsmarked

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK