Fra natteravn til morgenmenneske

21. august 2013  |  HK Kommunal  |  May Pedersen

Er man godt tilfreds med at være A- eller B-menneske eller lige midt imellem, så er der ikke grund til at foretage sig noget. Men har man et ønske om at skifte tendensen til at sove længe ud med et liv som morgenmenneske, så kan det faktisk godt lade sig gøre at ”skifte bogstav”. Det skriver Magasinet Arbejdsmiljø.

Ny norsk forskning har nemlig vist, at de 40 pct. af befolkningen, der selv mener, de er A- eller B-mennesker, godt kan lave om på det over tid. Og at visse faktorer som eksempelvis ens stilling på jobbet, om man har børn, natarbejde eller ryge- og alkohol-vaner kan påvirke processen.

Forskerne fra Folkehelseinstituttet, Universitetet i Bergen og Haukeland Sygehus understreger, at deres undersøgelse kun omfatter en enkelt branche, nemlig 1.144 ansatte i sygeplejen, hvoraf 10 pct. var mænd. De ansatte besvarede et spørgeskema i tre omgange over to år – blandt andet om deres foretrukne søvntidspunkter og aktivitetsniveauet i løbet af dagen.

Forskerne kunne konkludere, at man bliver mere A-menneske over tid, hvis man får en overordnet stilling, hvis man får et barn, eller et barn flytter ind. Tvinges man til at være vågen i det tidlige dagslys, ser det også ud til at forstærke vandringen mod at blive A-menneske. Omvendt kan man langsomt flytte sig mod at blive B-menneske, hvis man arbejder om natten, hvis man begynder at ryge, eller hvis man drikker mere.

Forskerne undersøgte også, om angst og depression flytter rundt på A- og B-præferencerne. Det gør det ikke. Det spiller heller ingen rolle, om man drikker kaffe.

Forskningsleder Øystein Vedaa glæder sig på B-menneskenes vegne over, at de faktisk kan gøre noget ved deres situation. For B-mennesker har det ofte svært, fordi samfund og arbejdsplads ikke er indrettet på dem, siger han.

Kommunal Arbejdsmiljø