Sampension: Afkast i den pæne ende i første halvår af 2013

21. august 2013  |  HK Stat  |

Pensionskunder med markedsrente i Sampension blev 3,8 procent rigere i løbet af første halvår af 2013. Afkastet for kunder med gennemsnitsrente blev derimod negativt. Skift til markedsrente nu, opfordrer selskabets direktør.

Afkastet på de 3,8 procent til kunder med markedsrente fremgår af Sampensions halvårsregnskab, som netop er offentliggjort. Til sammenligning blev afkastet af investeringerne i gennemsnitsrente negativt.

Ganske vist blev investeringerne for gennemsnitsrentekunderne forrentet med 2,4 procent, men når der er betalt renteafdækning, er der tale om et minus på 1,4 procent. Renteafdækning har til formål at sikre formuen i gennemsnitsrentemiljøet mod ændringer i renteniveauet. Selv om resultatet i første halvår har været negativt i gennemsnitsrente, får kunderne stadig en positiv depotrente.

For de yngste opsparere med markedsrente, der har den største andel af aktier i deres pensionsdepot, blev afkastet i første halvår op til 6,8 procent, mens de ældre med kort til pensionering og derfor mere forsigtige investeringer måtte nøjes med mellem 1,8 og 3,0 procent i afkast i årets første seks måneder.

Det gennemsnitlige afkast på markedsrente er lidt lavere end i første halvår af 2012, hvor resultatet blev 5,2 procent.

Sampensions afkast i markedsrente ligger i den øvre halvdel blandt de danske pensionsselskaber. Det viser en opgørelse fra investeringsanalyseselskabet Morningstar, offentliggjort i Jyllandsposten den 5. august 2013.

Morningstar har sammenlignet afkastet i de største selskabers såkaldte livscykluspuljer. Det vil sige puljer, hvor andelen af aktier ændres automatisk i takt med, at kunden bliver ældre og i forhold til den valgte risiko: lav, middel eller høj.

Direktør: Skift til markedsrente nu

Tiden er til at skifte til markedsrente, hvis du stadig har gennemsnitsrente på din opsparing. Det konkluderer Hasse Jørgensen, Sampensions administrerende direktør, oven på halvårsregnskabet, som altså viser, at der for øjeblikket er mest at hente på markedsrente.

»Stigende renter er et sundhedstegn i forhold til dansk økonomi, men det er ikke godt for gennemsnitsrentemiljøet. Så for de af vores kunder, der fortsat er i gennemsnitsrente, er dette et godt tidspunkt at vælge sig over i markedsrente. Derfor vil Sampension i efteråret 2013 igen sende tilbud om at flytte pensionen over i 3 i 1 Livspension til de af vores kunder, der endnu ikke har sagt ja,« siger Hasse Jørgensen på Sampensions hjemmeside.

De, der skifter, vil modtage en bonus. Bonus hænger sammen med, at Sampension ikke længere skal lægge penge til side i en fælleskasse. I pensionsordninger med gennemsnitsrente bliver fælleskassen brugt til at udligne resultaterne mellem gode og dårlige investeringsår.

Når det gælder omkostningerne – den pris, kunderne betaler for at få administreret deres opsparing – er Sampension det billigste af de store danske pensionsselskaber. Det viser en analyse fra Invensure, som Sampension selv refererer. I første halvår af 2013 gik 2,3 procent af præmieindtægterne i Sampension til administration. Det er 0,1 procent mindre end første halvår af 2012.

Afkast markedsrente, 1. halvår 2013. Kilde: Sampension

Pension HK-medlemmer