Konkurs: "HK kæmper for, at jeg får det, jeg har krav på"

22. august 2013  |  HK Handel  |  Lene Vendelbo

Da T.P. Musik Marked går konkurs, tager HK HANDEL kampen mod Lønmodtagernes Garantifond, så HK'eren Thomas Hjelm i sidste ende får alle de penge, han har til gode.

Thomas Hjelm arbejder på lageret hos T.P. Musik Marked, og han kan godt fornemme, at der ikke er så godt gang i salget af cd'ere.

- Det kommer ikke som en stor overraskelse, da vi får at vide, at vi er gået konkurs, husker Thomas Hjelm tilbage på den fredag i slutningen af august sidste år.

Thomas Hjelm

Foto: Karin Meldgaard Henriksen

Han får hurtigt meldt sig ledig, og allerede om mandagen står Thomas Hjelm hos HK HANDEL for at få hjælp og rådgivning fra faglig sekretær Anja Camilla Ravn om, hvordan han skal forholde sig i forhold til Lønmodtagernes Garantifond (fonden sikrer lønmodtagere økonomisk, hvis deres arbejdsplads går konkurs).

Inden jeg møder op hos HK, har jeg allerede fundet og printet papirerne fra Lønmodtagernes Garantifond (LG), men de er ikke helt nemme at udfylde, så det er rart at få hjælp til det, husker Thomas Hjelm, som efter mødet aftaler med den faglige sekretær, at HK HANDEL tager sig af sagen fremadrettet.

- HK HANDEL accepterer ikke et nej

Sagen trækker ud i over et halvt år, fordi LG flere gange har nye begrundelser for, hvorfor Thomas Hjelm ikke skal have udbetalt det, han har til gode.

LG hæfter sig især ved, at Thomas Hjelm får et nyt job få dage efter konkursen. Og at det nye job udfører arbejde for det nye TP, hvor direktøren er den samme som direktøren på Thomas Hjelms tidligere arbejdsplads.

Faglig sekretær Anja Camilla Ravn respekterer, at det er LG's rolle at overholde loven og så vidt muligt at holde på pengene for at undgå misbrug:

- Men så er det til gengæld til hver en tid HK's rolle at stå på medlemmets side, og vi lader os ikke nødvendigvis affeje af hverken LG eller andre instanser, der forsøger at lukke en sag med en henvisning til lov eller praksis. Vi stiller hele tiden spørgsmål, dykker ned i paragrafferne og tager kampen op.

- HK HANDEL kæmper for mig

Anja Camilla Ravn medgiver, at sagen var speget; også fordi der undervejs også blev sat spørgsmålstegn ved, om Thomas Hjelm var funktionær på sit tidligere job og dermed havde ret til at tage sin løn med i opsigelsesperioden, selv om han var i nyt job.

Men Anja Ravn bliver ved at argumentere for, at Thomas har ret til sin løn, og til sidst giver LG sig.

- De synes helt sikkert, jeg har været fræk, men det skal en fagforening være. Vi skal turde udfordre det bestående, når vi kæmper for medlemmernes rettigheder, slår Anja Camilla Ravn fast.

Og Thomas Hjelm er taknemmelig for Anja Camilla Ravn og HK's stædighed:

- I hele perioden står HK HANDEL fast og kæmper for, at jeg får det, jeg har krav på. Det er helt fantastisk, synes Thomas Hjelm, der i sidste ende får de tre måneders løn, feriepenge og pension, han har til gode.

LÆS OGSÅ: HK HANDEL sikrer dig økonomisk.

Handel

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK