Erhvervsuddannelser i superliga med adgangskrav

23. august 2013  |  MidtVest

Vi må ikke være bange for at stille krav om, at man skal kunne læse, skrive og regne for at gå på en erhvervsuddannelse i superligaen, skriver formand for HK MidtVest Karin Østerby i et debatindlæg i landsdelens aviser.

Udviklingen på arbejdsmarkedet – blandt andet med stadigt stigende globalisering – gør, at vi bliver mødt med tilsvarende større krav til, hvad vi som ansatte skal kunne. De ufaglærte jobs forsvinder. Det er samtidig velkendt, at arbejdsstyrkens alder stiger. Der går flere fra på efterløn og pension, end der kommer nye til. Derfor forventes det, at der kommer til at mangle Der vil mangle op mod 215.000 med erhvervsuddannelse i 2040. Og derfor har vi brug for erhvervsuddannelser i superligaen. Nu.

Regeringen barsler i efteråret med et udspil til en reform af erhvervsuddannelserne. Hvis reformen skal danne rammen for udviklingen af erhvervsuddannelser i superligaen, så er det nødvendigt, at der bliver mulighed for en stor fleksibilitet - der er behov for langt hen ad vejen at kunne sammensætte en erhvervsuddannelse, der passer til unge med mange forskellige faglige niveauer og ambitioner. Erhvervsuddannelserne er meget i sig selv meget forskellige – og har derfor brug for lige så forskellige niveauer. Det bør lovgivningen kunne rumme.

Bestået afgangsprøve er et realistisk krav

At være i superligaen betyder imidlertid også, at vi ikke må være bange for at stille krav. En bestået afgangsprøve i dansk og matematik efter 9.klasse er et realistisk billede for, hvad man skal kunne, hvis man skal klare sig på en erhvervsuddannelse. At bede unge, der ikke kan læse, skrive og regne, om at tage en erhvervsuddannelse, vil være at stikke dem blår i øjnene.

Unge, der ikke har de nødvendige kundskaber, skal hjælpes på vej til at få dem. Et fleksibelt, skræddersyet uddannelsesforløb i overgangen mellem skole og erhvervsskole, kunne være en løsning til at gøre den unge parat til erhvervsuddannelsen.

Man skal ville sin erhvervsuddannelse

Det er imidlertid også nødvendigt, at motivationen er i orden, man skal ville sin uddannelse – Drømme om fremtiden som kontorassistent, butiksassistent, tømrer, elektriker m.v. Det er ikke alle, der er så afklarede i en alder af 15-16 år. I den situation kunne man også forestille sig et fleksibelt intro-forløb, hvor man får prøvet fagene i teori og praksis. Det vil uden tvivl kunne hjælpe unge til at afklare valget.

Når unge både har de grundlæggende faglige kvalifikationer på plads og samtidigt er afklarede om og motiverede for deres valg af uddannelse, så er jeg også sikker på, at det med reformens forhåbentligt nye, fleksible muligheder vil føre til, at flere gennemfører den uddannelse, de er startet på. Det har de unge brug for til deres fremtidige arbejdsliv, og det har vi som samfund i høj grad også brug for.

Karin Østerby, Formand for HK/MidtVest

Uddannelse Elev Kompetencer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK