Fagprøvepris 2013: Sådan gør vi vores sagsbehandling effektiv

23. august 2013  |  HK Stat  |

Årets modtager af HK Stats fagprøvepris, Sanne Lund Sørensen, har undersøgt sine kollegers kompetencer i brugen af Klima-, Energi- og Bygningsministeriets ESDH-system. Hun anbefaler, at ministeriet får en mini-guide til sagsbehandlingsprogrammet, så arbejdsgangen bliver strømlinet og effektiv – og nye medarbejdere nemt kan sætte sig ind i systemet.

Selvom der findes mange instrukser og guidelines til Elektronisk Sags- og Dokumenthåndtering (ESDH) på intranettet, savner mange medarbejdere i Klima-, Energi- og Bygningsministeriet en dybere indsigt og ekspertise i systemet, som næsten samtlige medarbejdere arbejder i. Det fandt Sanne Lund Sørensen ud af, da hun sendte et spørgeskema til sine kolleger for at afdække, hvor godt de kendte systemet, som både bruges til mails, journalisering og fremlæggelse af sager for chefer og minister.

Sanne opfordrer i sin fagprøve ministeriet til at få skrevet en overskuelig mini-guide til systemet. Guiden skal indeholde retningslinjer for arbejdet i systemet og tips og tricks til at gøre arbejdet nemmere og bedre. 83 procent af kollegerne tilkendegav i hendes undersøgelse, at de ville bruge en sådan guide, hvis den fandtes. Sanne foreslår, at guiden printes og uddeles til medarbejderne. Hun har nemlig konstateret, at de elektroniske instrukser, som ligger på intranettet, hurtigt bliver glemt. Når man har guiden liggende hos sig i fysisk form, vil man lettere blive fortrolig med den og bruge den, forudser Sanne.

Sanne afslutter sin elevuddannelse den 14. november 2013.

Læs Sannes fagprøve Stort pdf symbol

Bedømmelseskomiteens begrundelse

Sanne Lund Sørensen har skrevet en fagprøve, der på fornem vis indrammer en væsentlig del af HK’ernes kernefaglighed. Ved at koble sagsbehandling, effektivisering og digitalisering (ESDH-systemer) analyserer fagprøven på en ny måde, hvordan den interne sagsbehandling i ministeriet kan effektiviseres. Dette gøres ved at afdække medarbejdernes kompetencer og komme med forslag til, hvordan en effektivisering af ESDH-systemet KERMIT kan gennemføres.

Fagprøven udmærker sig ved at have en velbegrundet anvendelse af såvel teorier som data. Fagprøven analyserer på et højt fagligt niveau, hvilke muligheder og udfordringer der ligger i effektivisering af sagsbehandlingen. Her har komitéen særligt lagt mærke til betoningen af ledelsens engagement og medarbejdernes aktive deltagelse som afgørende for en succesfuld implementering. Fagprøven er desuden skrevet i et klart sprog og med en høj grad af præcision i såvel begreber som konklusion. Bedømmelseskomiteen hæfter sig ved det potentiale, fagprøven har for andre statslige institutioner, underbygget ved det i indstillingen nævnte: ’Censor udtalte, at en rapport som denne ville være dyr i konsulent timer’. Komitéen er derfor nysgerrig på at følge, hvordan den omtalte mini-guide vil blive implementeret i Klima- Energi- og Bygningsministeriet.

Bedømmelseskomitéen

Fagprøven er udvalgt af en komité bestående af Peter Raben, næstformand i HK Stat, Birgit Thorup, uddannelseskonsulent i Uddannelsesnævnet og Anders Bojesen, uddannelseskonsulent i HK Stat.

HK Stats fagprøvepris

HK Stat uddeler prisen på 5.000 kroner til en fagprøve, der:

• sætter fokus på kernen i den administrative faglighed og dens udvikling
  • har relevans for den statslige arbejdsplads
  • har en nytænkende tilgang til det emne fagprøven behandler

Stat Uddannelse Elev