Skal du fratræde din stilling, så husk feriepengene

23. august 2013  |  HK Handel Hovedstaden

Når du som funktionær fratræder din stilling, skal din arbejdsgiver afregne feriegodtgørelse til FerieKonto. Men du kan få pengene udbetalt med lønnen.

Når du som funktionær fratræder din stilling, har din arbejdsgiver indtil den 7. i anden måned efter din fratrædelse til at afregne din feriegodtgørelse til FerieKonto. Hvis du for eksempel fratræder ved udgangen af september måned, kan din arbejdsgiver derfor vente med at overføre pengene til den 7. november. Derefter kan der også gå tid med registreringen af pengene hos FerieKonto.

Husk feriepengene

Det betyder, at du kan komme til at mangle penge til din ferie, hvis den ligger tidligere i forbindelse med din fratræden. Hvis du for eksempel fratræder den 30. september og skal holde efterårsferie i uge 42, betyder det, at du ikke har feriepengene til ferien.

Men det er der råd for. I en sådan situation kan du bede din arbejdsgiver om at udbetale pengene direkte til dig med din sidste løn jf. bekendtgørelsen om FerieKonto § 6 og vejledningen hertil. Ferie, som er påbegyndt ved ansættelsesforholdets ophør, eller som senest påbegyndes den 15. i den anden måned efter fratræden, kan udbetales direkte fra arbejdsgiveren. Du skal dog bede din arbejdsgiver om det så tidligt, at det kan køres sammen med din sidste løn.

Det betyder, at hvis du fratræder den 30. september, og du har planlagt ferie, der skal påbegyndes senest den 15. november, så kan du bede din arbejdsgiver om at afregne feriepengene direkte til dig, så du har dem til ferien. Hvis lønkontoret skal modtage rettelser til lønnen senest eksempelvis den 10. september, skal du sørge for at give dem besked inden denne dato.

Se reglerne i faktaboksen.

Hvis der er overenskomst, kan der afregnes til en feriekortordning, hvor der gælder særlige regler. Kontakt os, hvis du har spørgsmål, på 33 30 29 33.

Ferie

Bekendtgørelse om FerieKonto

§ 6. Arbejdsgiveren skal efter anmodning fra lønmodtageren udbetale feriegodtgørelse til lønmodtageren for ferie, som er påbegyndt ved ansættelsesforholdets ophør, eller som påbegyndes i forlængelse af ansættelsesforholdets ophør. Anmodningen skal ske i umiddelbar tilknytning til opsigelsen eller senest på et tidspunkt, hvor arbejdsgiveren uden væsentlig ulempe kan opfylde lønmodtagerens krav.

Stk. 2. Betalingen skal ske senest samtidig med, at ferien begynder.