Dyrt for både arbejdsløse og fællesskabet når Anden aktør står for jobformidling

26. august 2013  |  Hovedstaden

Jobcentrene er mere effektive end andre aktører. Det er den klare konklusion på en beretning om effekten og kvaliteten af andre aktørers beskæftigelsesindsats, som Rigsrevisionen offentliggjorde den 22. august 2013. Arbejdsløse, der er henvist til andre aktører, arbejder i gennemsnit 10 dage mindre i det første halve år efter de er henvist, og taber derved i gennemsnit 11.200 kr., set i forhold til ledige, der bliver formidlet i job af et jobcenter.

Fællesformand i HK Hovedstaden Christian Grønnemark er ikke overrasket: ”Erfaringerne fra Holland og Danmark viser, at brugen af private aktører er en meget dyr og dårlig løsning. Det ligger helt i tråd med tidligere undersøgelser fra eksempelvis Aalborg Universitet.” Han mener samtidig, at det er på tide, at konklusionerne får konsekvenser: "Med Rigsrevisionens meldinger må det være blevet tydeligt for enhver, at den udbredte inddragelse af andre aktører er forfejlet.”

Formålet med at man i sin tid inddrog andre aktører var at udnytte en indsigt i arbejdsmarkedet, som den daværende Arbejdsformidling ikke havde, til at få de ledige hurtigt og effektivt i arbejde gennem en målrettet og individuel indsats. Rigsrevisionens beretning taler imidlertid sit eget tydelige sprog. ”Jobcentrene er hurtigere end andre aktører til at få de arbejdsløse i arbejde og skaffe jobs med flere timer. Så selvom de andre aktører umiddelbart er billigere end jobcentrene, er brugen af dem ganske enkelt en samfundsøkonomisk rigtig dårlig forretning. Samtidig koster det i gennemsnit de ledige over 11.000 kr., fordi de af de andre aktører bliver formidlet senere eller til arbejde med mindre volumen. Det kan ingen være tjent med. Hvis man mener det, når man siger, at man vil udnytte indsigt i arbejdsmarkedet målrettet i beskæftigelsesindsatsen, så skulle man hellere inddrage de faglige organisationer og a-kasserne, som har direkte kontakt med både arbejdspladserne og de arbejdsløse. Derudover er det på tide, at man dropper de private aktører og i stedet bruger pengene på en kommunal opgradering inden for beskæftigelsesområdet, så jobcentrene kan udvikle deres medarbejdere og metoder og gøre deres arbejde endnu bedre. Det ville være den rette vej frem,” slutter Christian Grønnemark.

Arbejdsmarked