Få tjekket din trivsel på jobbet

27. august 2013  |  HK Kommunal  |  Fie Jessien Klarlund

Kunne du tænke dig at få mere trivsel på din arbejdsplads, så er det nu, du har chancen. HK Kommunal har nemlig i samarbejde med Roskilde Universitetscenter sat gang i et projekt, som skal fremme et godt psykisk arbejdsmiljø i kommuner og regioner.

Et nyt forskningsprojekt skal forsøge at fremme trivslen for de HK-ansatte i kommuner og regioner. Som en del af projektet vil forskerne fra Roskilde Universitetscenter (RUC) gerne besøge arbejdspladser i kommuner og regioner for at undersøge, hvordan det står til med tidsmiljøet – altså den måde man på arbejdspladserne omgås og oplever tiden på.

Tidsmiljøet handler om de daglige rutiner, vaner, pauser, møder og omgangen med hinanden socialt, og når der løses opgaver i fællesskab. Når tidsmiljøet fungerer godt, skaber det trivsel og begejstring på arbejdspladsen. Omvendt når det er dårligt – så får det psykiske arbejdsmiljø det også skidt.

- Vi vil gerne vises rundt på arbejdspladsen af for eksempel arbejdsmiljørepræsentanten, tale med et par medarbejdere og ellers bare være ”en flue på væggen”. Vi vil gerne observere det daglige arbejde ved at kikke efter, hvem der gør hvad, hvorhenne og hvornår, i hvilken periode og med hvilken hastighed. Og alle er selvfølgelig garanteret fuld anonymitet, siger Henrik Lambrecht Lund, lektor, Center for Arbejdsmiljø og Arbejdsliv, RUC.

Kogebog til arbejdspladserne

Målet med besøgene er at få mere viden om tidsmiljøet, så HK Kommunal i samarbejde med RUC kan lave en ”kogebog” til, hvordan man kan forbedre det psykiske arbejdsmiljø – hvordan man kan få trivsel, effektivitet og kvalitet til at gå hånd i hånd .

- Kogebogen skal bagefter bruges på de enkelte arbejdspladser, så man her kan få gode ideer og konkrete værktøjer til at få trivslen i vejret. Så derfor håber jeg, at mange har lyst til at åbne deres døre for RUC-forskerne i den kommende tid, siger Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal, og fortsætter:

- På mange arbejdspladser i kommuner og regioner er tempoet alt for opskruet. Medarbejderne bruger meget tid på at dokumentere deres arbejde, samtidig med at de skal nå at servicere borgerne. På sygehusene hober journalerne sig op, og i kommunerne er mange medarbejdere frustrerede over, at de ikke har tid til at hjælpe borgerne nok. Det giver stress og går ud over trivslen. Det er på tide, at arbejdsgiverne slipper den gammeldags måde at se på produktivitet på og i stedet fokuserer på kvaliteten af arbejdet, pointerer Mads Samsing.

Trivsel øger effektiviteten

Hidtidig forskning viser da også, at en tempofyldt arbejdsdag ikke nødvendigvis er lig med større effektivitet.

- Hvis tempoet er skruet for meget i vejret, kan det medføre flere fejl og dårlig kvalitet. Det kan igen føre til langtidssygefravær, opsigelser og medarbejderflugt. Omvendt ved vi, at et tilpas tempo giver større trivsel, som igen fører til større effektivitet. Hvis folk har tid til at tale sammen, kan de for eksempel få afværget fejl, som man ellers efterfølgende skulle bruge tid på at udbedre, påpeger Henrik Lambrecht Lund.

Send en mail om besøg

Hvis du og din arbejdsplads har lyst til at få besøg af forskerne fra RUC, kan du skrive en mail til forskningsassistent Aske Christensen på mail: asch@ruc.dkOg gør det gerne hurtigt, for besøgene skal gerne finde sted allerede i september og oktober.

Kommunal Arbejdsmiljø Udvikling

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK