PRESSEMEDDELELSE FRA HK STAT

27. august 2013  |  HK Stat  |  HK Stat

Regeringen overser Skat i sit finanslovsudspil.

Regeringen overser smertensbarnet Skat i sit forslag til finanslov. Gennem en årrække er Skat blevet skåret drastisk ned i forventning om, at nye it-systemer kunne erstatte arbejdskraft. Virkeligheden har vist, at det ikke er tilfældet, siger Rita Bundgaard, formand for HK Stat.

Derfor er tiden inde til at kigge den plan efter i sømmene, som over de næste par år skal reducere Skats medarbejderstab yderligere, mener hun.

»For små midler – i den store finanslovs-sammenhæng – er det for det første muligt at rette op på de aktuelle problemer med fejlagtige ejendomsvurderinger og årelange ventetider på behandling af klager over samme. For det andet vil flere ressourcer til Skat kunne styrke inddrivelsen af de enorme beløb, borgere og virksomheder skylder i Skat. Der vil være tale om en investering. Det handler om penge til vores allesammens velfærd,« siger Rita Bundgaard.

»Skatteministeren står i en situation præget af stor utilfredshed blandt borgere og virksomheder, pressede medarbejdere i Skat og voksende restancer. Det er i sådan en situation, at ministeren skal lytte og reagere,« siger Rita Bundgaard.

Mandag mødtes hun med skatteminister Holger K. Nielsen (SF) for at drøfte Skats udfordringer. Mødet fandt sted dagen efter, at to af HK Stats tillidsfolk i Skat fortalte seerne på TV2’s Go’ Morgen Danmark om, hvordan de ansatte i Skat bliver bombarderet med kritik og ukvemsord fra utilfredse borgere. Målet var endnu engang at opfordre skatteministeren til at gå nye veje for at møde udfordringerne i Skat.

»Holger K. Nielsen lyttede venligt, men lovede intet. Det forstår man godt, når man ser regeringens forslag til finanslov, som trods en minimal vækst i det offentlige forbrug ikke sætter noget af til at løse problemerne og udvikle Skat. Tværtimod falder bevillingerne yderligere. Jeg håber, at regeringen under forhandlingerne om finansloven indser, at den her er på gal kurs,« siger formanden for de statsansatte HK’ere.

På mødet med skatteministeren gentog HK Stats formand sit forslag om at iværksætte en uvildig undersøgelse, der kan belyse både udgifterne til skattemedarbejdernes lønninger og hvad medarbejderne tjener ind igen til statskassen.

Ifølge finanslovsforslaget vil der være 530 fuldtidsstillinger færre i Skat i 2014 end i 2013. I forvejen er antallet af medarbejdere reduceret kraftigt. I 2006 var der 9.170 årsværk i Skat. I 2017 vil antallet af fuldtidsstillinger være nede på 5.881. Det fremgår af forslaget til finanslov for 2014.

Kontakt til Rita Bundgaard for yderligere kommentarer:

Kommunikationschef Tom Gotfred 4043 2235

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK