"Via mig har kollegerne indflydelse"

27. august 2013  |  HK Handel  |

Der er kun fordele ved at have en tillidsrepræsentant, mener Jens Pedersen, der selv er tillidsrepræsentant og har forhandlet mere ferie og bedre barsel til kollegerne.

Bedre vilkår under barsel, barnets anden sygedag og ekstra feriedage – det er blot nogle af de ting, Jens Pedersen har forhandlet hjem. Han har de seneste syv år været tillidsrepræsentant hos FTZ, en grossist, der forhandler autodele og værktøj.

Og han er meget klar i spyttet: – Du kan kun vælge en tillidsrepræsentant, hvis du har overenskomst. Og uden en overenskomst går du glip af den sjette ferieuge, muligheden for overtidsbetaling og pension. Så få dig en tillidsrepræsentant.

Tillidsrepræsentant Jens Petersen

Overskud hos virksomheden skal mærkes

På FTZ har de meget få faglige sager. Virksomheden kører godt og har udvidet markant i de år, hvor Jens Pedersen har været tillidsrepræsentant. Hans primære opgave som tillidsrepræsentant har derfor været at forhandle en god husaftale i forbindelse med overenskomstforhandlingerne.– Der er jo mange virksomheder, som lider under krisen, og det afspejler sig jo i overenskomsten. Men når nu det går godt hos os, så skal vi også have noget ekstra, slår Jens Pedersen fast.

Og det møder fuld forståelse hos vicedirektør Leif Larsen:– Jens’ tilgang er god, og faktisk synes jeg, at han er rigtig god til at komme med idéer til forbedringer, når vi mødes om overenskomsten. Jens Pedersen får ideerne efter at have rådført sig med det voksende antal medlemmer af HK HANDEL, som han repræsenterer ved forhandlingsbordet. Og den forretningsgang er helt bevidst.– Det handler jo om, at de kan se, at de via mig har indflydelse og dermed får noget ud af deres medlemskontingent.

Forhandler til gavn for både unge og gamle

Ved den seneste overenskomstforhandling forhandlede han sig både frem til, at medarbejdere får fuld pension under barsel, og at de ældre medarbejdere bliver tilgodeset med ekstra fridage. Aftalen kom præcis til at lyde på, at man optjener en ekstra fridag for hvert femte år, man har været ansat.– Der er en tendens til, at det tit er de yngre, der får noget ekstra. Ved forrige overenskomstforhandling fik vi eksempelvis indført barnets anden sygedag. Man skal huske at være der for alle medlemmerne, siger Jens Pedersen, der godt kan lide tanken om at sætte et fingeraftryk på husaftalen.– Med årene bliver det mere og mere spændende at forhandle overenskomst. I dag er det jo meget nemmere for mig at sætte mig til forhandlingsbordet og stille krav.

Ingen hjælp at hente for ikke-medlemmer

I de syv år, hvor Jens Pedersen har været tillidsrepræsentant, er stadig flere af hans kolleger blevet medlemmer af HK HANDEL. Og når kollegaerne først har meldt sig ind i det faglige fællesskab, så har de en tillidsrepræsentant, der arbejder både uformelt og formelt for dem.– Selv om det går godt, så er der jo stadig ting, som kollegerne skal have hjælp til. For nylig var der eksempelvis en nybagt far, der gerne vil holde barsel på et andet tidspunkt, end det han i udgangspunktet er berettiget til, fortæller Jens Pedersen.Tillidsrepræsentanten fik lavet en aftale med arbejdspladsen, men da der kom en kollega, der ikke var medlem af HK HANDEL og spurgte til, hvordan han havde fået den aftale i stand, så var der lukket for det varme vand.– Han har valgt ikke at være med i fællesskabet, og så må han selv finde ud af det, siger Jens Pedersen, der desuden gør meget ud af at kommunikere om alt relevant fra HK HANDEL både via mail og ved personlige samtaler.– Kollegerne er glade for, at jeg er der, og jeg føler mig virkelig værdsat, og så længe jeg har det sådan, så bliver jeg ved.

Er der valgt tillidsrepræsentant på din arbejdsplads?

Hvis I ikke har en tillidsrepræsentant, har I ret til at vælge en, hvis der er mindst seks medlemmer af HK HANDEL på arbejdspladsen.

Kontakt din lokale afdeling på 70 11 45 45 for at få mere at vide.

Handel Tillidsrepræsentant Overenskomst