Lægesekretærer vil garantere sagsbehandlingen

04. september 2013  |  HK Kommunal  |  DL  |  Jens Laursen

Patienterne har brug for en sagsbehandlingsgaranti som supplement til behandlings- og udredningsgarantien, fastslår Soile Friis, formand for Danske Lægesekretærer i HK/Kommunal.

- Man hjælper desværre ikke patienterne med den seneste udredningsgaranti, da det oftest er sagsbehandlingen, som forlænger behandlingstiden. Derfor skal vi have en sagsbehandlingsgaranti, der kan kvalitetssikre og optimere udredningen i patientforløbene. Sådan lyder forslaget fra formanden for Danske Lægesekretærer i HK/Kommunal, Soile Friis, i et indlæg i Altinget.dk.

Administrativ flaskehals

Udfordringen er ifølge lægesekretærformanden at efterleve behandlings- og udredningsgarantien administrativt, når sagsbehandlingen trækker ud.

- I det tilfælde vil undersøgelser ikke blive bestilt rettidigt, og undersøgelsessvar vil være lang tid undervejs. Lægebreve, henvisninger og statusattester til kommunen vil ikke blive afsendt i tide. Disse administrative opgaver kan ligge og vente i månedsvis. På den måde spærrer den administrative flaskehals reelt for behandlings- og udredningsgarantien., lyder det fra Soile Friis.

Garantier fungerer ikke i praksis

Løsningen er ifølge Soile Friis at supplere garantierne med en sagsbehandlingsgaranti, der indebærer, at lægens plan er dokumenteret, at alle ordinationer er bestilt og udført, akkurat som den behandlingsansvarlige læge har aftalt med patienten ved forundersøgelsen.

- Det er underforstået i den nuværende formulering af garantierne, men sådan fungerer praksis ikke. En konkret sagsbehandlingsgaranti vil sikre, at de administrative opgaver prioriteres, at dokumentationen og registreringerne er korrekte og realistiske, og at lægeordinationer sagsbehandles hurtigt. Patienterne har brug for rettigheder, når det gælder behandlingen af deres sag/forløb, siger Soile Friis.

Patienter får gavn af tværfaglighed

Hun følger sig sikker på, at en sagsbehandlingsgaranti også vil åbne op for spændende dialoger med afdelingsledelserne og i den grad udfordre dem på det organisatoriske og administrative plan.

- Garantier og patientrettigheder tvinger alle til at arbejde tværfagligt. Hvis der er noget, et patientforløb kan profitere af, så er det det!, slutter Soile Friis.

Kommunal Kompetencer Udvikling