Hjaelp ungarbejderen og den nye elev med i HK

09. september 2013  |  Midt

Når Ungarbejderne eller den nye elev starter i virksomheden, kan du som erfaren kollega give ham eller hende en god start på ansættelsen, ved at få dem meldt ind i fagforeningen. Mange ved nemlig ikke, at det er HK, der forhandler deres løn- og arbejdsvilkår på arbejdspladsen, fortæller Organisator Ole Pedersen, i HK/Handel Midt.

- Vi støder tit ind i unge, som slet ikke kender til forholdene på arbejdsmarkedet. Nogle af dem ved knap, hvad en fagforening er. De har brug for din hjælp, siger han.

- Så tag ungarbejderen eller eleven i hånden, find en computer eller en telefon og hjælp med at få den nye medarbejder meldt ind i HK/Handel, lyder opfordringen fra Ole Pedersen.

Medlem for kun 95 kroner om måneden
Han peger på, at mange erfarne kolleger hjælper de nye, unge medarbejdere med at finde sig til rette på arbejdspladsen. Det kan være praktikvejlederen eller tillidsrepræsentanten, men også andre kolleger på arbejdspladsen.

- De fleste finder det naturligt at vise dem skuffen med kuglepenne og notesblokke og fortælle dem, at tyggegummi og hængerøv i bukserne ikke hører hjemme på arbejdspladsen. På samme måde bør det være naturligt, at hjælpe de unge til at blive meldt ind i HK, hvis de ikke allerede er medlemmer, siger Ole Pedersen.

Elever, lærlinge og unge, studerende under 25 år med fritidsjob, kan alle blive medlemmer af HK/Handel Midt for kun 95 kroner om måneden – og hele beløbet er fradragsberettiget hos SKAT.

De fleste elever kan desuden få et gratis A-kasse-medlemskab, der giver dem ret til dagpenge, når de er færdiguddannede.

Det er nemt at melde de unge ind på HK’s hjemmeside, men er du i tvivl, så er du altid velkommen til at kontakte os, siger Ole Pedersen – vi kan klare det nemt og hurtigt via telefonen, men vi kommer også gerne på besøg og tager en snak med den eller de unge. Kontakt os på handel.privat-midt@hk.dk eller tlf. 3364 3060, så finder vi ud af noget sammen, slutter Ole Pedersen fra HK/Handel Midt.