HK.dk logo

Ombudsmand: Indfør bedre telefonskik

09. september 2013  |  HK Kommunal  | 

Dårlig telefonbetjening og urimelige ventetider er brud på god forvaltningsskik, siger ombudsmanden i afgørelse.

Det er god forvaltningsskik, at borgerne får god telefonbetjening.

Det fremgår af et svar, som ombudsmand, Hans Gammeltoft Hansen, har sendt til Folketinget, efter han har fået kendskab til, at der har været store problemer med telefonbetjeningen i det offentlige.

Godt nok handlede den aktuelle sag om bl.a. statsamterne, men Hans Gammeltoft Hansen siger til Kommunalbladet, at kommuner og regioner også er indbefattet.

- Man kan overføre henstillingen til kommuner også. Der er principielt ingen forskel, og vi har da også behandlet sager fra Københavns Kommune om samme problemstilling.


Brud på god skik

Sagen er, at mange offentlige forvaltninger efter reformen har haft store problemer med deres telefonsystemer. Blandt andet meget lange ventetider og endda, at det ikke var muligt at komme igennem overhovedet.

Og det er den del, hvor ombudsmanden skruer bissen på og siger, at det ikke bare er dårlig service, men brud på god forvaltningsskik.

- Der er simpelthen en tærskel for, hvad borgere skal acceptere i forhold til at vente i telefonen til kommunen. Jeg kan ikke komme med klokkeklare grænser eller minuttal, men enhver ved med sig selv, hvornår den tærskel er overtrådt, siger Hans Gammeltoft Hansen.

Ombudsmanden peger især på de situationer, hvor det simpelthen ikke er muligt at komme igennem. Eller hvor man venter i en rum tid, for pludselig at blive smidt af linjen. Det er et klart brud på forvaltningsskik.

Borgervenlige åbningstider

I en vis udstrækning kan ombudsmandens budskab også overføres til situationen omkring kommunens åbningstider.

- Med til god forvaltningsskik hører også, at kommuner har åbningstider, der svarer til mængden af henvendelser og ikke mindst modsvarer særlige klienters behov for åbningstider, lyder det fra Hans Gammeltoft Hansen.

I forhold til statsamterne har han nu bedt ministeriet om at blive orienteret om, hvad man har tænkt sig at sætte i værk, organisatorisk, telefonteknisk og tilfredshedsundersøgelser blandt borgerne.

Arbejdstid

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk