PRESSEMEDDELELSE FRA HK

09. september 2013  |  HK Stat  |  HK Stat

Sludder at overenskomster hindrer produktivitet

I Danmarks næststørste fagforbund, HK, lyder der både ros til og undren over Produktivitetskommissionen. Forslaget om at styrke tilliden til de ansatte får lovord med på vejen, mens efterlysningen af fleksible overenskomster får kritik. Fleksibiliteten findes nemlig i forvejen.

»Det virkelig nyskabende i rapporten er, at den så klart anbefaler de offentlige arbejdsgivere at øge og satse på tilliden til medarbejderne. Kommissionen anbefaler at styrke produktiviteten gennem bedre motivation og trivsel på arbejdspladserne, og den giver det gode råd at inddrage medarbejdernes viden og kompetencer. Den tillidsdagsorden er vi med på. Slip medarbejdernes kompetencer og engagement løs, så vil den næstmest effektive offentlige sektor i verden blive endnu bedre,« siger Kim Simonsen, formand for HK.

»Naturligvis skal offentlige arbejdspladser såvel som private være trimmede og produktive. Det mål har vores medlemmer bidraget til gennem mange år. Hvor meget mere produktivitet, der er at komme efter, er noget usikkert. Det fremgår jo også af kommissionens rapport. Jeg er meget enig med kommissionen i, at der ikke ligger guld på gaden, der bare venter på at blive samlet op,« tilføjer Kim Simonsen.

Rapportens fokus på de offentlige overenskomster som barriere for større produktivitet vækker derimod undren i HK, som både organiserer offentligt og privatansatte. For overenskomsterne giver allerede de muligheder, kommissionen efterlyser, fastslår formændene for HK’s offentlige sektorer.

Hverken Bodil Otto, HK Kommunal, eller Rita Bundgaard, HK Stat, genkender det billede, rapporten tegner af offentlige overenskomster og aftaler, der stiller sig i vejen for en produktiv indsats fra de ansatte. Hvis overenskomsterne havde været så tunge at danse med, ville det næppe have været muligt at forandre de offentlige arbejdspladser så meget, som det er sket de seneste år, mener de.

»Vores medlemmer har gennemgået masser af forandringer de senere år. Den offentlige sektor har været som et dynamisk laboratorium, hvor nye strukturer og nye måder at organisere arbejdet på har bidraget til både effektiviseringer og bedre løsning af opgaverne. Der er allerede indført administrative servicecentre, sådan som kommissionen efterlyser. Kommunerne har over tre år sparet 30.000 ansatte væk. I staten er der gennemført omfattende strukturændringer, samtidig med at løbende besparelser hvert år har stillet større krav til en effektiv administration,« siger formændene for de offentligt ansatte HK’ere.

De understreger, at de eksisterende overenskomster giver rig mulighed for lokalt at indrette fx løn og arbejdstid. Og en ny SU-aftale giver fine muligheder for lokalt at drøfte udviklingen af den enkelte statslige arbejdsplads. Sådan som kommissionen efterlyser.

»At henvise til, at overenskomsterne skulle udgøre en hindring for, at opgaverne, arbejdstiden og lønnen bliver tilrettelagt mere individuelt og fleksibelt, klinger noget hult. For der er jo langt hen ad vejen mulighed for at følge dette spor i de eksisterende overenskomster. Problemet er som oftest, at de offentlige arbejdsgivere slår bremsen i over for sådanne progressive løsninger. Fx har KL droppet forlodsfinansieringen af Ny Løn,« siger Bodil Otto og Rita Bundgaard.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK